Wandelgroep Het Kristal, Apeldoorn


Welkom op onze website

Vanaf vrijdag 3 juli 2020 mag er weer gewandeld worden door onze wandelgroep. Wel blijven er beperkende maatregelen.
Meer informatie op onze nieuwsberichten pagina en in onze Nieuwsbrief 28.

Wandel mee, elke vrijdag om 10.00 uur vanuit de huiskamer van Het Kristal, Distelvlinderlaan in de wijk Zuidbroek. Elke week een andere route met twee afstanden met een gemiddelde van ruim 5 km en 6 km.
Vanwege het warme weer wordt er vanaf vrijdag 31 juli om 9.30 uur gestart!

Deelname stop!

Helaas zijn wij sinds 1 februari 2020 genoodzaakt om voorlopig een deelname stop in te voeren. Het is vanaf deze datum niet mogelijk om u aan te sluiten bij de groep om mee te wandelen. Een uitzondering is er voor bewoners van Het Kristal en de wijk Zuidbroek. De reden van deze stop is dat we te beperkt zijn in onze wandelbegeleiders. We willen graag onze taak goed kunnen uitvoeren als begeleiders van onze groep. Het is wel de bedoeling dat het voor een ieder leuk en verantwoord blijft om mee te wandelen. U kunt zich wel opgeven voor de groep en mocht er weer ruimte zijn, dan krijgt u daarover bericht.
Kijkt u anders eens op de website ‘Wandelen in Apeldoorn‘ voor de andere wandel-mogelijkheden in Apeldoorn.

Deelnemen
Aan de deelname zijn geen kosten of lidmaatschap verbonden. U hoeft zich niet van te voren aan te melden of af te melden. Wie er is, wandelt gezellig mee. Altijd onder begeleiding van onze vrijwilligers. Zij dragen verantwoordelijkheid voor uw veiligheid tijdens de wandeling.
Deelname met rollator is helaas niet mogelijk. Wandelen met stok(ken) is wel mogelijk, mits deze niet als nordic walking stokken worden gebruikt.

Na het wandelen
Na afloop is er gelegenheid om, tegen een kleine vergoeding, koffie of thee te blijven drinken in de huiskamer van Het Kristal. Geheel geregeld door onze eigen vrijwilligers. Wandelen is gezond en u ontmoet ook nog eens andere mensen. Het verrijkt uw sociale leven!

Voordelen van wandelen

Elke vorm van beweging is goed voor uw gezondheid, maar wandelen biedt nog veel andere voordelen. Het kent weinig drempels, want bijna iedereen kan het, het kan altijd en overal, het levert nauwelijks blessures op en is ook nog goedkoop. Omdat wandelen buiten plaatsvindt, valt er onderweg veel te beleven en samen met anderen is dat extra leuk en gezellig.
Als u kunt lopen, dan kunt u ook wandelen. Man of vrouw, jong of oud, sportief of juist helemaal niet, kerngezond of met een chronische aandoening, er is altijd een vorm van wandelen die u aankunt. Wandelen kan bijna altijd en overal. Op elk moment van de dag kunt u de deur uitstappen voor een blokje om of een langere wandeling.

Onderzoeken
Talloze onderzoeken wijzen uit dat wandelen goed is voor onze fysieke en mentale gesteldheid. Verschillende positieve effecten hangen daarbij soms nauw met elkaar samen. Het verbetert de bloedcirculatie, de ademhaling en zuurstofopname, de glucosehuishouding, spijsvertering en vetverbranding. Goed voor uw algemene conditie, evenwicht en immuunsysteem.
Het versterkt en/of versoepelt uw spieren, botten, gewrichten en kraakbeen. Het verlaagt uw bloeddruk. Het zorgt voor de aanmaak van vitamine D (door zonlicht buiten). Het stimuleert uw hersenactiviteit, de aanmaak van nieuwe hersencellen en de verbinding tussen hersendelen.

Wandelen beter dan niet wandelen
Als u regelmatig wandelt, voelt u zich door dit alles fitter, sterker en energieker. Daarbij heeft u minder kans op ondermeer overgewicht, diabetes mellitus type 2, hart- en vaatziekten, bot- en gewrichts-ontstekingen, osteoporose (botontkalking), bepaalde vormen van kanker, bepaalde hersen- en long-aandoeningen.
Wandelen is ook goed tegen geestelijke stress, slapeloosheid, angst en depressie. In die zin werkt wandelen dus preventief, maar het is ook een uitstekend middel om al bestaande klachten te verminderen en/of een ziekteproces te vertragen.
In een aantal gevallen (overgewicht, diabetes, stress, slapeloosheid) kan wandelen in combinatie met bijvoorbeeld gezonde voeding de klachten zelfs helemaal doen verdwijnen.
Voor iedereen geldt: wandelen is altijd beter dan niet wandelen.