Attentie voor onze wandelaars

Sinds vrijdag 16 oktober 2020 wordt er niet meer samen gewandeld door Wandelgroep Het Kristal! Volgens de nu geldende maatregelen is het voor ons niet meer mogelijk als groep deze wandelingen te organiseren.

nog steeds niet samen aan de wandel…

Sinds half juni hebben we weer kunnen wandelen op de vrijdagochtend vanaf Het Kristal. Maar nu mogen er maximaal met 2 personen buiten samen wandelen of een bijeenkomst houden. Omdat de meeste van de groep tot de risicogroep behoren en dat ook geldt voor de bewoners en de meeste bezoekers van Het Kristal gaat dit niet meer. Deze verantwoordelijkheid willen wij niet aan gaan. Eind maart kijken we verder. Helaas het is niet anders. Volg ook onze nieuwsbrieven.

Alle nu genomen maatregelen zijn er om kwetsbare mensen, onder wie veel ouderen, te beschermen. Ze hebben helaas ook een keerzijde: eenzaamheid en sociaal isolement. Laten we positief blijven, meer naar elkaar omkijken, contact houden, voor elkaar klaar staan als we iets kunnen doen. We zullen net als bij de vorige stop, proberen alles aan te doen om iets van ons te laten horen. Contact houden en samen krijgen we het ook dit keer voor elkaar.

Blijf gezond en let een beetje op elkaar!

De Nationale Suiker Challenge 2021

Meer dan 60% van de volwassenen in ons land voldoet niet aan de suikerrichtlijn van de Wereldgezondheidsorganisatie. Hoe meer suiker je binnenkrijgt, hoe groter de kans op overgewicht en daardoor diabetes type 2. Een week zonder suiker heeft dus zo zijn voordelen.

Zeven dagen gezond eten en drinken zonder suiker: dat is de Nationale Suiker Challenge van het Diabetes Fonds. Inschrijven voor de Nationale Suiker Challenge 2021 is helemaal gratis en vrijblijvend. Als deelnemer ontvang je heerlijke recepten, leuke inspiratie en handige tips voor een gezonde leefstijl. Na je inschrijving kun je direct gratis de Suiker Challenge magazines (boordevol heerlijke recepten) van voorgaande edities downloaden!
Doe mee en ontvang gratis nog veel meer gezonde tips om een week lang ‘af te kicken’ van suiker.

Lees verder….

Raadsels, puzzels of hersenkrakers

Je kunt zelf veel doen om je hersenen in conditie te houden. Gezonde voeding, voldoende slaap en regelmatig bewegen kunnen helpen om je hersenen zo gezond mogelijk te houden en het risico op hersenaandoeningen te verkleinen. Maar er is meer voor nodig.

Iedereen heeft als kind gepuzzeld. Alle stukjes bij elkaar zoeken om een mooie puzzel compleet te maken. Beginnen met de hoekjes en dan langzaam naar binnen puzzelen. Je kunt puzzels gebruiken als simpel tijdverdrijf, maar puzzels kunnen ook een ontspannende werking hebben. Even weg van alle stress in deze tijd en gewoon lekker ontspannen puzzelen. En je wordt er nog slimmer van ook. Onderzoek toont aan dat mensen die regelmatig hun hersenen trainen met puzzels en raadsels significant slimmer zijn dan mensen die dat niet doen. Vooral belangrijk op oudere leeftijd. Maar het belangrijkste is dat je plezier hebt in het puzzelen.

Hersenen in conditie door uitdaging

Het is belangrijk om je brein te blijven uitdagen, blijf het met oefeningen fit houden. Dat geldt voor alle leeftijden en elke leefstijl. Alleen, samen of in een groep.

Onderstaand een aantal websites die je daarbij helpen of uitdagen.

• Raadsels en puzzels
Raadsels nu
Quizzo
Brain Gymmer
Groepsspellen
Neurocampus
Hersencoach

Spelletjes zorgen voor gezelligheid en plezier

Maar voor ouderen die graag spelletjes spelen, zijn de speelborden of pionnetjes vaak te klein en de afbeeldingen te kinderachtig. Het bracht de mensen van bijvoorbeeld Spelplus en Nevospel op het idee om spelletjes te ontwikkelen die passen bij de leefwereld van ouderen. Verpleeghuizen en verzorgingshuizen zijn er blij mee. Maar ook thuis zijn deze spellen leuk om te spelen. Op de website van IkWoonLeefZorg is daar meer informatie over te vinden.

Loop mee met de Hartstocht op 10 april

Op naar een hartgezonder Nederland

Op 10 april 2021 zetten we samen stappen naar een hartgezonder Nederland, want we halen geld op voor levensreddend hartonderzoek. Kies jouw afstand van 5, 10, 15, 20 of 30 km. Start en finish vanuit je eigen voordeur of een plek naar keuze. Tijdens de wandeling kan je genieten van Hartstocht Radio; met jouw favoriete wandelbeats, wandeltips en mooie hartverhalen van BN’ers en andere wandelaars.

KWBN en de Hartstocht

Koninklijke Wandel Bond Nederland (KWBN) is partner van de Hartstocht. We ondersteunen de Hartstichting onder meer bij de voorbereiding van de deelnemeners op hun Hartstocht. Op die manier dragen we samen met de Hartstichting bij aan een gezonder en vitaler Nederland. 

De Hartstichting helpt je, samen met haar partners en ambassadeurs, met een goede voorbereiding op de Hartstocht. Zo ontvang je in de aanloop naar het evenement tips&tricks voor een hartgezonde leefstijl, wandeltips én podcasts om te luisteren tijdens het trainen.

Lees verder…

Wanneer heb ik recht op huurverlaging?

Huurt u een huis met een hoge huur van een woningcorporatie? En heeft u een laag inkomen? Dan kunt u dit jaar misschien huurverlaging krijgen. De meeste huurders die hier recht op hebben, krijgen de verlaging automatisch. Soms moet u er zelf om vragen.De huurverlaging is eenmalig en bedoeld voor huurders die een hogere huur betalen dan bij hun inkomen past. Geldt de huurverlaging ook voor u? Dat ligt aan de hoogte van de huur die u betaalt en aan uw inkomen. Daarbij maakt het ook uit of u alleen woont of met een partner en of één van u beiden AOW krijgt.

Verder lezen?

Meer informatie over huurverlaging vindt u ook op de website van de Rijksoverheid.

Mediteren? Alle begin is moeilijk

Misschien heb jij het idee om te beginnen met mediteren al een tijdje in je hoofd. Vol goede moed ga je zitten op een matje, in kleermakerstand, je sluit je ogen, je let op je ademhaling en je probeert aan niets te denken. Om al na anderhalve minuut wanhopig te merken dat je gedachten alle kanten opgaan en dat het allesbehalve lijkt op rust! Dat komt omdat de mens een ‘monkey-mind’ heeft: ons brein springt van de hak op de tak en is voortdurend in actie. Mediteren is dan ook niet de kunst om niets te denken. Het is de kunst om op te merken dat je gedachten afdwalen en ze dan steeds weer vol compassie terug te brengen naar je ademhaling. Dat vereist oefening, en in het begin is dat echt lastig. Verwacht dan ook niet meteen een spirituele ervaring of een gevoel van totale ontspanning. Hoe vaker je mediteert, hoe gemakkelijker het lukt om rust te bereiken.

Rust en ruimte in je hoofd

Je hebt vast gehoord over de voordelen van mediteren voor de gezondheid. Maar hoe begin je met mediteren? En waarom is het lastiger dan je denkt?
Mediteren is een techniek om je geest tot kalmte te brengen. Door rustig te zitten en je te focussen op je adem of op een vast woord (een ‘mantra’) ontstaat er uiteindelijk een diepere staat van bewustzijn. Of, zoals Boeddhisten zeggen, verlichting. We leven in een tijd waarin de wereld in sneltreinvaart doordendert. Hierdoor vragen we vaak veel van onszelf. En ook de wereld om ons heen vraagt veel van ons. Soms is het hierdoor lastig om de balans in je leven te vinden. Je raakt een beetje gestresst en verliest misschien je focus en het plezier. Wanneer je dit gevoel hebt, is het tijd om de rust in je hoofd weer terug te vinden, zodat er ruimte is om helder na te denken, goede keuzes te maken en te genieten van het leven.

Mediteren is gezond

Dat lijkt misschien allemaal wat zweverig, maar meditatie is uitgebreid onderzocht in de wetenschap. Het blijkt bij te dragen tot minder stress, meer concentratie en tot meer rust. Mensen die mediteren kunnen beter ‘in het moment’ leven, zodat ze zich minder gejaagd en gefrustreerd voelen en minder afgeleid worden door hun eigen gedachtes. Ze voelen meer compassie voor zichzelf en voor de mensen om hen heen.

Hulpmiddelen

Er zijn hulpmiddelen om je te helpen bij meditatie, zoals matjes en meditatiekussens. Zeer populair zijn de apps op je telefoon, zoals Calm en Headspace. Hier kun je ‘geleide meditaties’ vinden, waarbij een stem je door de meditatie leidt. Of kalme muziek die je helpt te concentreren, of simpelweg een bel die gaat luiden als je je meditatie hebt volbracht. Ook yoga is goed om bij te mediteren en kan je daar bij helpen. Verder kun je ook meditatietrainingen volgen, soms als onderdeel van een cursus mindfulness. Probeer het eens, want meditatie kan je verrassend veel rust brengen!

Meer informatie?

Kijk eens op de website van mydept of van meditationmoments.

Wandelend mediteren?

Bewegen is goed voor ons, meditatie is goed voor ons, dus waarom combineren we het niet? Als je de hele dag al hebt gezeten dan is zittend mediteren soms niet heel aanlokkelijk. Wandelend mediteren of mindful wandelen is een oefening die je vraagt om je bewust (mindful) te zijn van je omgeving. Wandelen kan achteloos of gehaast, maar door bewust te wandelen wordt het lopen niet alleen een fysieke activiteit, maar ook een innerlijke beschouwing.
Vrijwel elke activiteit kan een mindfulness-oefening worden. Een alledaags taakje krijgt een heel andere lading wanneer iemand eraan voorafgaand een intentie uitspreekt. Zo is het ook bij wandelen.

Bewust wandelen

Iedereen wandelt weleens. Lang of kort, in de stad of in de natuur. Je kunt het wandelen zien als een goede manier om te ontvluchten aan de hectische digitale maatschappij waarin men het steeds drukker heeft. Tenminste, wanneer we bewuster wandelen. Wanneer wordt gewandeld met de intentie om volledig aanwezig te zijn in dat moment, wordt de tocht niet alleen een fysieke beleving, maar ook een innerlijke beschouwing.

Verder lezen?

Vergeet de 10.000 stappen per dag maar

We wandelen met z’n allen tijdens deze corona-crisis wat af. Minder stappen is net zo gezond! Wie een stappenteller gebruikt, passeert het liefst de magische grens van 10.000 stappen per dag. Daarmee haal je de meeste gezondheidsvoordelen uit je ommetje. Klopt dat wel?

Langer leven

Nee, dat klopt niet, zo blijkt uit een onderzoek dat eerder werd gepubliceerd in vakblad JAMA Internal Medicine. In het onderzoek wordt aan bijna 18.000 vrouwen met een gemiddelde leeftijd van 72 jaar gevraagd of zij gedurende een week hun stappen bij willen houden met een stappenteller. Daarna worden deze deelnemers nog 4 jaar gevolgd. Wat blijkt? Zij behalen de grootste gezondheidswinst (lees: verlaging van de kans op vroegtijdig sterven) bij 7.500 stappen per dag. Alle daarboven gezette stappen lijken geen invloed meer te hebben.

Verder blijkt dat vrouwen die hun daggemiddelden opschroeven van 2.700 naar 4.400 stappen per dag, hun overlijdensrisico verkleinen met bijna de helft.

Verder lezen?

De nieuwe norm is 7.500 stappen per dag

Kortom. Waar het op neerkomt: Heb je een dag geen tijd om te lopen of gewoonweg een keer geen zin (rustdagen zijn belangrijk!) maak dan gewoon een korte wandeling of ga een stukje fietsen. En overdrijf niet: 7.500 stappen per dag zijn de nieuwe magische 10.000! In de wintermaanden mag het rustig iets minder zijn. Probeer deze wintermaanden eens een weekgemiddelde van ruim 5.000 stappen te halen, dat geeft een beter beeld.

Kies de juiste wandelschoenen

Wandelen  heeft dankzij het coronatijdperk serieuze vormen aangenomen en dus is het tijd voor goede schoenen. Maar welke past bij jouw voet en type wandeling?

Het belangrijkst zijn pasvorm en -maat. Er moet een match zijn tussen voet en schoen. Neem er de tijd voor en laat je adviseren. Want er zijn nogal wat factoren die meespelen bij de aanschaf van goede wandelschoenen. Zoals je postuur, je loopstijl – een zware of lichte tred bijvoorbeeld – en de stand van je voeten. Als de winkels na de lockdown weer open gaan, is het aan te raden een afdruk te laten maken van je voet, die geeft een goed beeld van de stand.

Wat is je wandelplan?

Stem je schoen af op je wandelplannen en niet op de mode. Zo maakt het bijvoorbeeld uit hoeveel kilometer je per dag wandelt en of je daarbij vooral op stoep en asfalt loopt of juist op bospaden. Wil je er na de lockdown ook mee kunnen stappen in de bergen of in tropische gebieden dan heb je weer een ander type nodig. In het algemeen geldt: hoe zwaarder het terrein, hoe steviger en stugger de schoen moet zijn. Dat vraagt om een zool met meer grip en demping en het materiaal moet de voet en enkels meer ondersteunen.

Verschillende categorieën

Wandelschoenen categorie A

In deze categorie vindt u de lage wandelschoenen. De zolen geven een goede afwikkeling en hebben een maximale demping. Er zijn lage schoenen geschikt voor lange afstandswandelingen in niet te nat of moeilijk terrein maar er zijn ook modellen geschikt voor korte afstanden, bijvoorbeeld voor city trips. Ook voor Nordic Walking vind u de schoenen in deze categorie. Deze schoenen worden gekenmerkt door een meer afgeronde zool en over het algemeen meer demping en sportief opgezet.

Wandelschoenen categorie A/B

In deze categorie vindt u de meest soepele wandelschoenen die de enkel omsluiten. De zolen geven een goede afwikkeling en hebben een maximale demping. Deze categorie schoenen is het meest geschikt voor lichte wandelingen. Ook geschikt voor lange afstandswandelingen in niet te nat of moeilijk terrein. Natuurlijk ook geschikt voor dagelijks gebruik.

Als jij je herkent in één of meerdere van de onderstaande regels dan is een schoen uit de A (laag) of A/B (half hoog) categorie voor jou geschikt:

  • Je maakt regelmatig een korte wandeling rond je huis.
  • Je gaat de 4-daagse lopen of ander wandelevenement.
  • Je vind het heerlijk om te wandelen op het strand, in de duinen of bos.
  • Je bent een geoefende wandelaar en van afstanden van 10-25-40 kilometer of meer daar draai jij je hand niet voor om.
  • Je moet dagelijks de hond uitlaten.
  • Je gebruikt wandelschoenen voor bijvoorbeeld Nordic Walking, Speed Walking, Power Walking.
  • Je zoekt wandelschoenen voor vlak of heuvelachtig terrein.
  • Je gaat in de bergen wandelen met niet meer dan een dagrugzak als bagage en je blijft voornamelijk op de paden.
  • Je hebt een beroep daar met je lang staan of veel lopen.
  • Je staat vaak langs het sportveld en je wilt warme en droge voeten.
  • Je maakt een [combinatie van] fiets- en wandelvakantie.
  • Je gebruikt je wandelschoenen voor een stedentrip [Parijs, Londen, Rome, etc].
  • Je hebt steunzolen en die passen niet in gewone schoenen.
  • Je hebt last van je gewrichten en je zoekt een comfortabele schoen met veel demping
  • Je gaat een [georganiseerde] wandel vakantie houden waarbij de organisatie mij lichte wandelschoenen uit de A of A/B categorie adviseren.
Wandelschoenen categorie B

Schoenen in de B categorie zijn bergwandelschoenen met volledige enkelsteun voor wandelingen in matig geaccidenteerd terrein tot ruige paden in het hooggebergte. Voor de meeste wandelaars die op of buiten de paden wandelen is deze categorie schoen [ook wel softwalker genoemd] het meest geschikt. De wandelaar die het ruige landschap opzoekt of met een zware rugzak loopt, zal eerder een schoen met dikker leer, een hogere schacht en soms een stijvere zool kiezen; B/C-categorie.

Als jij je herkent in één van de onderstaande regels dan is een schoen uit de B of B/C categorie voor jou geschikt:

  • Je wandelt in de bergen met een zwaardere rugzak, zeg groter dan 35 liter en meer dan 8 kilogram voornamelijk op paden.
  • Je begeeft je graag en veel buiten de paden waardoor je in oneffen terrein komt, zowel in Nederland als in het buitenland.
  • Je zoekt bergschoenen voor een meerdaagse huttentocht.
  • Je hebt graag veel steun rond je enkels en vind het prettig om in een stevige schoen te lopen.
  • Je zoekt een robuuste schoen en daarbij is levensduur belangrijker dan comfort.
  • Je hebt last van artrose in je teengewricht[en] en je zoekt een schoen met een zool die nauwelijks buigt maar nog wel comfortabel wandelt.
  • Ik ga een bergwandel cursus of vakantie doen waarbij bergwandelschoenen uit de B of B/C categorie noodzakelijk of aanbevolen zijn.
Bergwandelschoenen categorie C

Bergwandelschoenen voor huttentrektochten in ruigere berggebieden. Iets robuuster dan B. Geschikt voor wie wat vaker van de gebaande paden en wegen afwijkt.

Bergwandelschoenen categorie D

Stijgijzervaste bergwandelschoenen voor het hooggebergte. Harde onbuigzame zolen, geschikt om over rotsen, keien en ijsvelden te lopen.

De zool

De zool van een goede wandelschoen bestaat uit meerdere lagen: een loopzool met profiel, een dempende tussenzool, een binnenzool die de buigzaamheid bepaalt en een inlegzool met wel of geen ergonomisch voetbed. Alle lagen bij elkaar zorgen voor demping, ondersteuning, een goede afwikkeling van de voet, bescherming en grip. Het profiel moet geschikt zijn voor het terrein waarin je gaat wandelen. Je mag bijvoorbeeld geen steentjes door de zool voelen.

Het gewicht

Bedenk: hoe steviger de zool en de opbouw van de schoen, hoe zwaarder de schoen. Een zwaar model kan belastend zijn voor je knieën. Het is wikken en wegen tussen gewicht en steun. Hoge schoenen hoeven niet per se zwaarder te zijn dan lage schoenen. Hoe zwaarder het terrein [en jijzelf], hoe eerder de zolen kunnen slijten.

Waterdicht en ademend

Wandelschoenen moeten beschermen tegen regen en tegelijkertijd ventileren om zweet af te voeren. Fabrikanten maken schoenen waterdicht met een min of meer ademend membraan. Daarvan is Gore-Tex is het bekendste voorbeeld: het houdt regen buiten en voert zweet via de membraanporiën af. Met minder natte voeten heb je minder kans op blaren. Waterdichte schoenen zijn de beste keuze voor wie in landen als Schotland, Nederland en Scandinavië gaat wandelen. Minder geschikt zijn ze voor zweetvoeters en liefhebbers van warme landen. Dan zijn leren [of canvas] schoenen een betere keus, die ademen goed.

De pasvorm

De tenen willen graag een vingerbreedte bewegingsruimte, gemeten vanaf de langste teen. Daardoor voorkom je bij de afwikkeling en bij afdalend wandelen dat je blauwe teennagels krijgt. Zorg dat de leest van de schoen past bij de vorm van de voet. De belangrijkste merken – Meindl, Hanwag, Lowa – hebben meerdere breedtematen. De hiel mag niet loskomen tijdens het lopen. Er zijn wandelschoenen met een geknepen hielcup, zodat je voet niet loskomt en er geen blaren ontstaan.

Een hoge schacht geeft meer stevigheid dan een lage. Wat bij jou past hangt af van het terrein waarop je wandelt, maar ook van je gewicht, manier van bewegen, gestel, en of je sterke of zwakke enkels hebt bijvoorbeeld.
Een mannenvoet is breder en heeft een andere verhouding tussen voorvoet en hiel dan een vrouwenvoet. Soms is overstappen op een model van het andere geslacht een optie.
Soms geven inlegzooltjes extra comfort. Koop ze in de goede maat – dus knip ze niet bij – en kies geen gel, maar leer, kurk of een combi van leer en stof. Een inlegzooltje moet dempen, ademen en ondersteunen.

Een goede wandelschoen is niet goedkoop

Reken voor goede wandelschoenen op zo’n 150 tot 250 euro, rekent Verkerk voor. Het verschil in schoenen tussen 150 euro en 250 euro zit ‘m in de hoeveelheid materiaal [hoge schacht, lage schacht], in het soort materiaal [kwaliteitsleer uit één stuk voor een goede torsiestijfheid of een mix van restjes afvalleer met synthetisch materiaal] en kwaliteit van de zool. Is je budget lager dan 150 euro? Dan lever je in op demping, pasvorm, ondersteuning en comfort.

Goede sokken belangrijk

Goede wandelschoenen kunnen niet zonder goede wandelsokken: die voeren transpiratievocht af [kleinere kans op huidirritaties en blaren], ze beschermen je voeten en geven extra demping.

Podoloog nodig?

Toch klachten? Pijnlijke knieën? Verkrampte kuiten? Spanning in je nek? Dan kunnen inlegzooltjes op maat helpen. Raadpleeg wel eerst een [sport]podoloog. Met verkeerde inlegzolen kunnen problemen zelfs verergeren. Veel wandelaars wikkelen hun voeten niet helemaal goed af. Dan krijg je overpronatie [en zakt de voet te veel naar binnen door] of oversupinatie [als de voet te veel naar buiten doorzakt]. Dat is te corrigeren met inlegzolen die de voeten ondersteunen. Een podoloog maakt ze op maat. Deze zolen bieden meer ondersteuning en demping dan inlegzolen die standaard in wandelschoenen zitten. Daardoor krijg je minder snel last van vermoeide voeten.

Voetzorg disciplines

Binnen de voetzorg in Nederland bestaan verschillende disciplines die zich de afgelopen jaren sterk hebben ontwikkeld. De verschillen zijn echter niet altijd even duidelijk. Juist die duidelijkheid is noodzakelijk bij de keuze voor bepaalde zorg. Daarom hier in het kort een overzicht van de belangrijkste verschillen en overeenkomsten.

Bronnen: www.destentor.nl; www.wandelschoenen.info; www.gezondheidsnet.nl

Op onze website is eerder informatie over schoenen en sokken verschenen.

Nieuwe oplichtingstrucs in 2021

In de wereld van oplichting kunnen we met recht spreken van een kat-en-muisspel. Zodra de ene truc wat gedateerd en belegen begint te worden – en dus minder oplevert – zoeken oplichters naar andere manieren om te frauderen en de boel te belazeren. De Fraudehelpdesk voorspelt dat het zogenaamde ‘pretexting’ een belangrijke oplichtingstruc wordt in 2021. Maar wat is pretexting eigenlijk? Hoe werkt het, en waar moet je op letten?

Goed, pretexting dus. Feitelijk kun je dat zien als een vorm van ‘social engineering’, wat kort samengevat neerkomt op het inzetten van psychologische trucs om iemand persoonlijke, gevoelige informatie te ontfutselen en/of om diegene er op manipulatieve wijze toe te bewegen om bepaalde handelingen te verrichten.

In de context van oplichting gaat het dan natuurlijk om geld, of informatie waar bijvoorbeeld geld mee te verdienen valt. Het idee achter pretexting of social engineering is dan ook dat het in zekere zin als voorwerk voor het échte oplichtingswerk fungeert. De criminelen doen bij wijze van veldwerk onderzoek naar jouw handel en wandel en hopen op die manier zo veel mogelijk persoonlijke informatie buit te maken voordat het echte werk begint. 

Lees verder….

Meer waarschuwingen

De Fraudehelpdesk wil zoveel mogelijk voorkomen dat de Nederlandse bevolking slachtoffer wordt van fraude. De Fraudehelpdesk biedt fraudeslachtoffers een helpende hand door hen te adviseren en naar de juiste instantie te verwijzen. Daarnaast proberen we slachtofferschap te voorkomen door burgers en bedrijven bewust te maken van fraude-risico’s en praktische tips te geven over hoe zij die risico’s kunnen beperken.

oplichting met voorrang vaccinatie

Er zijn ook mensen actief die proberen geld te verdienen uit de vaccinatie. Je kan gebeld worden of een e-mail ontvangen dat je in aanmerking komt voor vaccinatie. Je krijgt dan een bericht, bijv. via WhatsApp met een link om te betalen. De afspraak wordt dan definitief gemaakt. Via je zorgverzekering kun je dit terugkrijgen. Trap er niet in! De vaccinatie is GRATIS. Meer informatie te vinden op de site van de Rijksoverheid. Het laatste nieuwsbericht is hier te vinden.

De GGD is woest en verbijsterd om oplichters die slachtoffers telefonisch benaderen uit naam van ‘Team Thuiszorg’. Tegen betaling van € 71,95 – te voldoen via Tikkie – kom je zogenaamd in aanmerking voor versnelde vaccinatie. En omdat de bellers ook over jouw echte geboortedatum beschikken, is de kans groter dat je denkt dat je met een bona fide zorginstantie te maken hebt. De GGD benadrukt met klem dat dit niet de officiële werkwijze is en roept iedereen dan ook op om niet op dergelijke telefoontjes in te gaan.