Attentie voor de wandelaars

Vanaf 12 juni 2020 zijn we weer gestart met de wekelijkse wandelingen. Wel met aangepaste maatregelen.
Volgens de vanaf 1 juli geldende regels mag er weer in grotere groepen samen gewandeld worden. In Nieuwsbrief 28 wordt uitgelegd hoe wij vanaf 3 juli verder gaan. De maatregelen betekenen voor ons een extra inspanning om dit alles voor onze wandelaars weer mogelijk te maken. Vanaf 10 juli is er weer de mogelijkheid om na afloop weer koffie of thee te blijven drinken. Ook dit wordt door ons zelf verzorgd.

Weer aan de wandel…

Wie zich niet lekker voelt, of ziek is, wandelt niet mee. Geen risico’s nemen. Geldt uiteraard ook voor de begeleiders.  Meld ons wel even als je door ziekte niet mee kan wandelen. Dit is voor ons ook belangrijk om te weten.

De deelnamestop die we per 1 februari jl. hebben ingevoerd, blijft voorlopig gehandhaafd.

Blijf gezond en blijf een beetje op elkaar letten!

Voetklachten en verkeerde schoenen

Op Gezondheidsnet is een artikel verschenen over veel voorkomende voetklachten. “Podotherapeut Anouk Jannes ontvangt via de site Gezondheidsnet dagelijks veel vragen van bezoekers over problemen met hun voeten, zoals pijn aan de hak, eelt en hete voeten.”
Lees verder…..

Op dezelfde website is nog meer informatie over voeten te vinden. Over veel verschillende onderwerpen is daar meer over te weten te komen.
Lees verder…..

Tips en adviezen over schoenen voor ouderen

Op de website van Mens en Gezondheid Nu is een aardige artikel te vinden over schoenen. “De gezondheid en mobiliteit van ouderen is vaak voor een belangrijk deel afhankelijk van de eigenschappen van de schoenen dat zij dragen. Het dragen van verkeerde of slecht passende schoenen leidt maar al te vaak tot gevaarlijke situaties….”
Lees verder…..

voettrainingen bij voetklachten

Train je voeten en voel het verschil! Wie zijn voeten regelmatig traint, heeft minder voet- en houdingsproblemen. Wij, de schoendragers, kijken niet om naar onze voeten. We stoppen ze weg in stevige schoenen en kijken pas goed als we pijn hebben.
Lees verder…..

Verkeersontsluiting Zuidbroek

Het college van B&W van de gemeente Apeldoorn heeft besloten om drie hoofdentrees voor de wijk te realiseren. Daarnaast om maatregelen te treffen om doorgaand verkeer door de wijk te voorkomen.

Wat houdt de oplossing in?

Het creëren van drie hoofdentrees (‘voordeuren’) voor de wijk Zevenhuizen Zuidbroek:

  • Eerste hoofdentree is via de Laan van de Leeuw (vanaf de Oost Veluweweg). Dit is een bestaande weg maar moet wel meer herkenbaarheid krijgen als ‘voordeur’ naar de woonwijk. 
  • Tweede hoofdentree is voor het toekomstige wijkdeel De Wellen gepland vanaf de Deventerstraat. Met het verder ontwikkelen van dit wijkdeel wordt de verkeersontsluiting vanaf de Deventerstraat meegenomen. 
  • Derde hoofdentree is via de Sluisoordlaan (vanaf de Laan van Zevenhuizen), langs winkelcentrum Anklaar, via de Anklaarseweg naar de busbaan tot aan de Laan van de Charleston nabij het Kristal. We passen de wegen aan zodat ze herkenbaar zijn als hoofdentree en om het auto,- en fietsverkeer goed af te kunnen wikkelen.
Maatregelen tegen sluipverkeer

Op de Laan van Zevenhuizen is een groene golf ingesteld waardoor het autoverkeer via de hoofdwegenstructuur goed en vlot verschillende bestemmingen (woonwijken en bedrijvenparken) kan bereiken. 

Lees verder……

Wandelnavigatie

Navigatie voor auto, fiets, motor, boot, vliegtuig is wellicht wat bekender, maar navigatie voor tijdens het wandelen wordt ook steeds populairder. Ik denk dat veel mensen al wel eens een smartphone hebben gebruikt om een adres te vinden in een (onbekende) stad. We kunnen dan ook gelijk de vraag beantwoorden waarom je dan een apart toestel moet aanschaffen, terwijl je ook de smartphone kunt gebruiken. 

Er zijn een aantal voordelen van een wandelnavigatie apparaat ten opzichte van een telefoon. In de meeste gevallen is het bij een wandelnavigatie apparaat mogelijk om batterijen te wisselen. De meeste toestellen werken op 2 AA (eventueel oplaadbare) batterijen, waar je vaak een dag mee vooruit kunt. Zijn ze leeg, dan kun je ze makkelijk wisselen. Wanneer je de telefoon gaat gebruiken als wandel-GPS dan zet je de locatiebepaling vaak op het meest nauwkeurig. En de verlichting moet ook maximaal branden om het toestel af te kunnen lezen in het buitenlicht. Juist die twee dingen zijn de grootste energieverbruikers in een telefoon. Vaak is het na 2 tot 4 uur over. Wat de afleesbaarheid betreft, is het juist zo dat de wandelnavigatie apparaten juist ontwikkeld zijn om in buitenlicht goed afleesbaar te blijven. Ook zonder gebruik van de achtergrondverlichting (om batterijen te sparen).

Zolang je in Nederland blijft is dit meestal nog wel te doen met je databundel, maar in het buitenland is dit niet handig. Daarnaast is de ontvangst van het GSM-netwerk in de bossen, op de hei of in de bergen een heel stuk minder waardoor je internetverbinding een stuk trager is.
Iets waar je natuurlijk ook rekening mee moet houden is het weer en dan met name regen. Op een enkel exemplaar na zijn telefoons niet bedoeld om in de regen te gebruiken, dit in tegenstelling tot de wandelnavigatie apparatuur. Deze zijn IPX7 waterdicht, dat inhoudt dat ze een half uur lang een meter diep onder water moeten kunnen doorstaan.

Op de website Wandelen in Apeldoorn is er een aardig artikel te vinden over wandel apps en navigatietoestellen. Via deze link te vinden.

Wandelen maakt de mens gelukkig

♦️84% van de Nederlanders wandelt graag.

♦️Wat maakt mensen gelukkig? Wandelen wordt 2x zo vaak genoemd dan sport.

♦️45% van de wandelaars gaat vaker dan 7 keer wandelen tussen april en oktober.

♦️voor 48% is ontspanning de belangrijkste reden om te wandelen.

Bron: The Guardian, Volkskrant, Gore-Tex

Een aantal tips om gemotiveerd te blijven wandelen

tip 1: wees actief

Een actieve wandeling werkt het beste, maar niet noodzakelijk. Let goed op je houding en zorg ervoor dat je minstens een half uurtje onderweg bent. Je hoeft geen marathon af te leggen. Wandel voor je welzijn en plezier. Begin rustig en bouw het op naar een vlotter tempo. Wandel drie tot vier keer per week minimaal een halfuur. Alles telt mee.

tip 2: Hier en nu

Focussen op het hier en nu is belangrijk. Het neemt de zorgen voor morgen even weg. Leg de focus op je lichaam tijdens je wandeling. Let op je houding: loop relaxt, ontspan je gezicht en wandel in een ontspannen houding. Voel de wind, de zon of zelfs de regen op je gezicht. Luister naar de geluiden die onder je wandelschoenen vandaag komen en voel hoe je kleren langs je lichaam strijken. Voel de wind op je lichaam.

tip 3: kijk om je Heen

Lopen is een perfecte manier om te relaxen. Als je aan je wandeling begint met stress, zit er waarschijnlijk te veel in je hoofd en heb je geen oog voor je omgeving. Probeer tijdens je wandeling om je heen te kijken en neem de omgeving in je op. Zo wordt je hoofd vanzelf rustiger en zul je zien dat de natuur veel moois te bieden heeft. Probeer de geuren onderweg te herkennen.

tip 4: aDemHaling

Ademhaling is belangrijk. Een bewuste en diepe ademhaling vermindert stress en geeft je een ontspannen gevoel. Probeer om diep en rustig in te ademen via je neus en uit te ademen via je mond. Let op je ademhaling gedurende het wandelen. Adem diep in door je neus en adem vanuit je buik. Onderschat een goede ademhaling niet tijdens het wandelen. Neem eens een kijkje op de website van AdemLab.

tip 5: relax!

De ultieme tip: ontspan! Wandelen is geen wedstrijd. Je doet het voor je eigen lichaam en welzijn. Maak het leuk! Varieer in de routes die je wandelt, doe eens mee aan een wandeltocht of ga er samen op uit. Stel voor jezelf motiverende doelen om je tempo en motivatie vast te houden. Zoek gelijkgestemde wandelmaatjes.

tip 6: ga wandelen in een groep

Om ook sociaal actief te blijven is het wandelen in een groep heel motiverend. Je leert andere mensen kennen. Altijd iets om over te praten. Als je samen wandelt, vliegt de rijd voorbij. Probeer wel altijd in je eigen tempo te wandelen. Als je samen aan het praten bent, gaat je hartslag omhoog en het ritme van je ademhaling. Let tussendoor op je ademhaling door even niet te praten.

Gezondheid als extraatje

Wandelen heeft nog een waslijst aan andere fysieke voordelen, zoals een lager risico op hart- en vaatziekten, diabetes en osteoporose, een betere bloedcirculatie, immuniteit en cholesterol, minder stress én een betere nachtrust. Allemaal bewezen in verschillende onderzoeken.

Geheimen over de grens: welkom bij de buren

Vlak over de Duitse grens liggen spannende (vakantie)-geheimen verscholen: afwisselende landschappen, bijzondere fietsroutes en wandelroutes, bruisende steden, interessante bestemmingen voor een dagje uit en aantrekkelijke arrangementen. Kom eens langs – en laat u verrassen door de vele “Geheimen over de grens”.

Nog niet half zo groot als Nederland. En tóch zo heerlijk afwisselend, met alle charmes van ver buitenland, op maximaal twee uur rijden van Nijmegen of Enschede. Vier ‘mini-staatjes’ van vroeger: Münsterland, Osnabrücker Land, Emsland en Grafschaft Bentheim.
Nu we dichter bij huis onze vakantie of dagjes uit plannen is dit een mooie aanleiding.
Of u nu geïnteresseerd bent in fietsen of wandelen, of in musea, kastelen of winkelen net over de grens: het “Geheim” heeft ze allemaal!
Lees verder…..

Senioren beschermen zich minder goed tegen de zon

Hoewel juist senioren meer kans hebben op huidkanker, blijkt uit onderzoek van de organisatie van de nieuwe Huidkankerweek dat hoe ouder mensen zijn, hoe minder vaak ze zich insmeren tegen de zon. En bij het zien van een verdachte plek op de eigen huid, talmt ook nog eens de helft met een bezoekje aan de dokter. De Huidkankerweek, gehouden eind juni, moet mensen bewust maken van de gevaren.
Althans, dat concludeert de organisatie op basis van de uitkomsten van een naar eigen zeggen representatieve steekproef onder 1190 Nederlandse vijftigplussers.
Lees verder…..

Bas van de Goor Foundation: jouw wandeluitdaging

In 2016 en 2017 hebben Apeldoorners, met en zonder diabetes, meegedaan met de Apeldoornse Diabetes Challenge en de Apeldoorn Wandel Challenge. Deze Challenges waren aangesloten bij de Nationale Diabetes Challenge van de Bas van de Goor Foundation. Georganiseerd vanuit een projectgroep in samenwerking met de gemeente Apeldoorn en de Huisartsenorganisatie regio Apeldoorn (HRA) en ondersteund vanuit de Stichting Internationale Vierdaagse Apeldoorn. 

Deze challenges waren een groot succes en nog steeds bestaan er wandelgroepen uit die tijd en doen deelnemers mee met de Apeldoornse Vierdaagse.

Dit jaar is de Nationale Diabetes Challenge, vanwege COVID-19, anders ingevuld. Zij bieden  voor iedereen een gratis online wandelprogramma aan dat jou uitdaagt en helpt wekelijks, zelfstandig te wandelen op een niveau wat bij jou past. Ga jij de uitdaging aan? Kijk voor meer informatie en om je in te schrijven op de website.

De beste apps voor jouw gezondheid!

GGD AppStore is een gezamenlijke dienst van alle 25 GGD’en GGD-GHOR Nederland. We werken samen met kennisinstituten en patiënten- en consumentenorganisaties.

Waarom een GGD AppStore?
Volgens diverse schattingen zijn er wereldwijd meer dan 100.000 apps die beweren je gezondheid te bevorderen. En dat aantal groeit nog dagelijks. De meeste apps zijn gratis of voor een klein bedrag te downloaden in de standaard appstores. Ze zijn voor iedereen, zonder directe tussenkomst van zorgverleners, toegankelijk en we maken er met z’n allen steeds vaker gebruik van. Veel mensen willen graag een actieve bijdrage leveren aan het verbeteren van hun gezondheid. Het gebruik van apps hierbij is leuk en geeft je als gebruiker regie over je eigen gezondheid. Er is al heel veel aanbod, maar de juiste app vinden in bijv. de appstores van Apple, Google of Windows valt niet mee. En er is nauwelijks iets bekend over de betrouwbaarheid en effectiviteit van al deze apps. Slechts enkele medische apps, die in medische behandelingen worden ingezet, zijn gevalideerd. Maar de rest nog niet. Klassiek effectiviteitsonderzoek is kostbaar en duurt lang. Voordat het onderzoek is afgerond, is de app hoogstwaarschijnlijk al weer verdwenen. Toch vragen gebruikers zich af hoe het zit met de betrouwbaarheid en of de app echt zo werkt zoals beloofd. Soms is er zorg over hun privacy. Bijzonder is dat we als GGD’en zelf de afgelopen jaren ook gezondheidsapps en websites voor burgers ontwikkeld hebben, maar tot nu toe geen mening of oordeel leken te hebben over de talloze gezondheidsapps, websites en wearables die aangeboden worden. Moet je ondertussen die burger dan niet onafhankelijk informeren over geschikte gezondheidsapps? Verwacht de burger dat eigenlijk niet van ‘de GGD’?

Doel
Het doel van de GGD AppStore is het bieden van een begrijpelijk en transparant overzicht van relevante en betrouwbare gezondheidsapps en websites (zogenaamde E-Public Health toepassingen). 

Wat we doen
Kort en bondig is het idee van de GGD-Appstore: een zorgvuldige, onafhankelijke en transparante toetsing van gezondheids- apps door deskundige GGD professionals. Wij baseren ons oordeel op een zorgvuldige toetsingsprocedure. In ‘Testmethode’ , op deze website, leggen we dit uit. We onderzoeken de apps en websites In ieder geval op: gebruiksvriendelijkheid, functionaliteit, privacy, betrouwbaarheid en onderbouwing. Alleen die apps die voldoen aan de door de GGD opgestelde criteria worden geplaatst in GGD AppStore én voorzien van een herkenbaar vignet. We werken vanuit het principe: “we raden aan” en niet “we raden af”. 

Lees verder…..

Overzicht apps, instrumenten en beweegstimulering ouderen

Of je nu wilt weten welke oefeningen je kunt doen als je een blessure hebt, hoe sport en zorg kunnen samenwerken om overgewicht tegen te gaan, of welke subsidies er allemaal zijn. Op de website allesoversport.nl ben je op de juiste plek; alle kennis over 
sport en bewegen op één plek. En vind je geen antwoord? Stel dan gerust je vraag aan de vele bezoekers of aan ons! Dit  is een initiatief van het ministerie van VWS.
Bewegen is goed, meer bewegen is beter! Bewegen is een must, daar kan geen twijfel over bestaan. Maar hoeveel moet je bewegen om gezond te blijven? Dat vertellen de beweegrichtlijnen je. En die geven ook meteen aan: bewegen is goed, meer bewegen is beter.

Lees verder…..

Meer bewegen met hulp van uw smartphone

Een al wat ouder artikel (september 2019) is te vinden in het tijdschrift Gerón. Een tijdschrift over ouder worden in een veranderende samenleving met feiten en opinies uit praktijk, beleid en wetenschap. In ieder nummer worden de belangrijkste levensdomeinen van ouderen belicht naast een wisselend thema.
Welke beweeg-apps zijn bruikbaar bij het stimuleren van meer bewegen bij thuiswonende ouderen? In het project ‘Meer bewegen met uw Smartphone’ is kennis opgedaan over geschikte beweeg-apps voor ouderen. Tevens is onderzocht hoe een keuzewijzer beweeg-apps het beste gebruikt kan worden door zorgverleners in de eerstelijn.
Inmiddels is meer dan de helft van de 65-plussers in het bezit van een Smartphone. Iedere moderne Smartphone heeft tegenwoordig een ingebouwde bewegingsmeter. Soms gekoppeld aan een app om de leefstijl in beeld te brengen of anders kan hiervoor een aparte app gedownload worden. 

Lees verder…..