Nieuwe oplichtingstrucs in 2021

In de wereld van oplichting kunnen we met recht spreken van een kat-en-muisspel. Zodra de ene truc wat gedateerd en belegen begint te worden – en dus minder oplevert – zoeken oplichters naar andere manieren om te frauderen en de boel te belazeren. De Fraudehelpdesk voorspelt dat het zogenaamde ‘pretexting’ een belangrijke oplichtingstruc wordt in 2021. Maar wat is pretexting eigenlijk? Hoe werkt het, en waar moet je op letten?

Goed, pretexting dus. Feitelijk kun je dat zien als een vorm van ‘social engineering’, wat kort samengevat neerkomt op het inzetten van psychologische trucs om iemand persoonlijke, gevoelige informatie te ontfutselen en/of om diegene er op manipulatieve wijze toe te bewegen om bepaalde handelingen te verrichten.

In de context van oplichting gaat het dan natuurlijk om geld, of informatie waar bijvoorbeeld geld mee te verdienen valt. Het idee achter pretexting of social engineering is dan ook dat het in zekere zin als voorwerk voor het échte oplichtingswerk fungeert. De criminelen doen bij wijze van veldwerk onderzoek naar jouw handel en wandel en hopen op die manier zo veel mogelijk persoonlijke informatie buit te maken voordat het echte werk begint. 
Lees verder….

Nieuwe oprichtingstruc via Marktplaats

Doe jij zaken via Marktplaats? Let dan héél goed op. Er is een nieuwe, zeer overtuigende Marktplaats-oplichtingstruc ontdekt waarin de ‘Gelijk Oversteken’-service van Marktplaats een sleutelrol heeft. De persoonlijke benadering is wat deze truc onderscheidt van andere, recente Marktplaats-oplichtingstrucs: de oplichters gaan zó ver dat ze bestaande advertenties kopiëren naar een nepsite om creditcardgegevens en/of inloggegevens voor internetbankieren buit te maken. Hoe het werkt? Dat lees je op de website van Opgelicht. Daar is ook meer informatie te vinden over verschillende trucs. Altijd op het internet alert blijven en desnoods dubbel controleren. Zie ook hieronder bij de Fraudehelpdesk..

Meer waarschuwingen

De Fraudehelpdesk wil zoveel mogelijk voorkomen dat de Nederlandse bevolking slachtoffer wordt van fraude. De Fraudehelpdesk biedt fraudeslachtoffers een helpende hand door hen te adviseren en naar de juiste instantie te verwijzen. Daarnaast proberen we slachtofferschap te voorkomen door burgers en bedrijven bewust te maken van fraude-risico’s en praktische tips te geven over hoe zij die risico’s kunnen beperken.