Bewegen blijft belangrijk in deze crisis

De Rijksoverheid heeft maatregelen ingesteld om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan.  

Het aantal Nederlanders dat besmet raakt met het coronavirus neemt licht af. Dat betekent dat de lockdown enig effect heeft. Onze volgende taak is om de dagelijkse besmettingen nog veel verder en sneller te laten dalen, zodat ook het aantal patiënten met corona in de ziekenhuizen en op de intensive care daalt. Daarom heeft het kabinet besloten dat Nederland tenminste tot en met 9 februari in lockdown blijft. Dat betekent dat we onze contacten zo veel mogelijk moeten beperken zodat het virus zich minder snel kan verspreiden. Daarmee houden we de zorg toegankelijk voor iedereen. Dit is extra belangrijk met oog op de ontwikkeling van de nieuwe varianten van het coronavirus, waarnaar het OMT nu aanvullend onderzoek doet. Daarnaast vraagt het kabinet het OMT ook nut en noodzaak van eventuele verzwarende maatregelen te onderzoeken.

Wandelen of bewegen?

Dan blijft het dus nog mogelijk, als je geen klachten hebt en niet tot de risicogroep behoort, alleen of met iemand te wandelen. Vermijd daarmee drukke plaatsen en contact met groepen mensen. Ga vaker boodschappen doen op rustige tijden. Kleine beetjes tegelijk, hamsteren is niet nodig. Zorg wel dat je een aantal maaltijden in huis hebt. Je kunt zelf ook ziek worden!

Wil je of kun je niet naar buiten, doe dan thuis oefeningen om in beweging te blijven. Doe mee met ochtend-gymnastiek op tv: Nederland in beweging, NPO1. Ook Omroep Gelderland heeft nog steeds het programma Gelderland in Beweging.
Ga vaker stofzuigen of de ramen lappen. Denk alvast aan de voorjaars-schoonmaak begin maar alvast. Belangrijk is dat je op een gezonde manier in beweging moet blijven en altijd je gezonde verstand gebruiken. Dat geldt natuurlijk voor alles wat je doen. Laat je vooral niet gek maken!
De Hartstichting heeft een aantal oefeningen op haar website geplaatst. Ook op de website van Alles over Sport zijn er voor de 55-plusser oefeningen te vinden. Tik in de zoekfunctie op internet ‘bewegen senioren met oefeningen’ voor nog meer sites en filmpjes met oefeningen. De website van het Voedingscentrum geeft ook een aantal adviezen voor het eten in deze dagen.
Kijk ook eens op de site Bewegen voor je brein, genoeg te vinden om je hersens eens meer beweging te geven….

Nog steeds actueel

In 2016 hebben we bijgaand kaartje eens gebruikt bij onze lunch in de toenmalige brasserie in Het Kristal. Nooit gedacht dat dit nog eens gebruik kon worden.

Kleine beetjes bewegen, zijn net zo effectief

Als je maar aan je dertig minuten bewegen per dag komt. Het heeft ook een positieve invloed op je hersens, minder kans om negatieve gedachten te krijgen.
Wij mensen zijn gemaakt voor matig intensieve beweging. Het mooie van matig intensief bewegen is dat het super simpel is (om te doen) en super gezond blijkt te zijn. Bij matig intensieve beweging, zoals wandelen en fietsen, verlaag je het risico op tal van nare aandoeningen zoals diabetes 2, hoge bloeddruk en allerlei andere “welvaartsziekten”. Ook is matig intensieve beweging een vetverbrander bij uitstek. Hoe mooi is dat? Je valt er dus van af. Wanneer je een lange periode te weinig lichaamsbeweging hebt gehad zijn vormen van matig intensief bewegen een goede manier om je weer fitter en gezonder te voelen (en om flink wat calorieën te verbranden).

Wat is matig intensieve beweging?
Matig intensieve beweging zijn vormen van lichte beweging. Denk hierbij aan wandelen, fietsen, huishoudelijke klusjes en dergelijken. Geen ingewikkelde dingen dus. Vanwege de lichte intensiteit kun je tijdens deze vorm van lichaamsbeweging over het algemeen een normaal gesprek voeren. Je wordt er dus niet erg moe van en je kunt het, over het algemeen, lang volhouden.
Lees verder…..

Vragen over het virus

De website van het RIVM geeft antwoord op de vele vragen die er leven onder de mensen. Geloof vooral niet alles wat er op social media wordt verteld, gebruik zelf je gezond verstand en kijk wat verder op officiële sites. Samen sterk, met aandacht voor elkaar en samen komen we er door!