Vergeet de 10.000 stappen per dag maar

We wandelen met z’n allen tijdens deze corona-crisis wat af. Minder stappen is net zo gezond! Wie een stappenteller gebruikt, passeert het liefst de magische grens van 10.000 stappen per dag. Daarmee haal je de meeste gezondheidsvoordelen uit je ommetje. Klopt dat wel?

Langer leven

Nee, dat klopt niet, zo blijkt uit een onderzoek dat eerder werd gepubliceerd in vakblad JAMA Internal Medicine. In het onderzoek wordt aan bijna 18.000 vrouwen met een gemiddelde leeftijd van 72 jaar gevraagd of zij gedurende een week hun stappen bij willen houden met een stappenteller. Daarna worden deze deelnemers nog 4 jaar gevolgd. Wat blijkt? Zij behalen de grootste gezondheidswinst (lees: verlaging van de kans op vroegtijdig sterven) bij 7.500 stappen per dag. Alle daarboven gezette stappen lijken geen invloed meer te hebben.

Verder blijkt dat vrouwen die hun daggemiddelden opschroeven van 2.700 naar 4.400 stappen per dag, hun overlijdensrisico verkleinen met bijna de helft.

Verder lezen?

De nieuwe norm is 7.500 stappen per dag

Kortom. Waar het op neerkomt: Heb je een dag geen tijd om te lopen of gewoonweg een keer geen zin (rustdagen zijn belangrijk!) maak dan gewoon een korte wandeling of ga een stukje fietsen. En overdrijf niet: 7.500 stappen per dag zijn de nieuwe magische 10.000! In de wintermaanden mag het rustig iets minder zijn. Probeer deze wintermaanden eens een weekgemiddelde van ruim 5.000 stappen te halen, dat geeft een beter beeld.

Kies de juiste wandelschoenen

Wandelen  heeft dankzij het coronatijdperk serieuze vormen aangenomen en dus is het tijd voor goede schoenen. Maar welke past bij jouw voet en type wandeling?

Het belangrijkst zijn pasvorm en -maat. Er moet een match zijn tussen voet en schoen. Neem er de tijd voor en laat je adviseren. Want er zijn nogal wat factoren die meespelen bij de aanschaf van goede wandelschoenen. Zoals je postuur, je loopstijl – een zware of lichte tred bijvoorbeeld – en de stand van je voeten. Als de winkels na de lockdown weer open gaan, is het aan te raden een afdruk te laten maken van je voet, die geeft een goed beeld van de stand.

Wat is je wandelplan?

Stem je schoen af op je wandelplannen en niet op de mode. Zo maakt het bijvoorbeeld uit hoeveel kilometer je per dag wandelt en of je daarbij vooral op stoep en asfalt loopt of juist op bospaden. Wil je er na de lockdown ook mee kunnen stappen in de bergen of in tropische gebieden dan heb je weer een ander type nodig. In het algemeen geldt: hoe zwaarder het terrein, hoe steviger en stugger de schoen moet zijn. Dat vraagt om een zool met meer grip en demping en het materiaal moet de voet en enkels meer ondersteunen.

Verschillende categorieën

Wandelschoenen categorie A

In deze categorie vindt u de lage wandelschoenen. De zolen geven een goede afwikkeling en hebben een maximale demping. Er zijn lage schoenen geschikt voor lange afstandswandelingen in niet te nat of moeilijk terrein maar er zijn ook modellen geschikt voor korte afstanden, bijvoorbeeld voor city trips. Ook voor Nordic Walking vind u de schoenen in deze categorie. Deze schoenen worden gekenmerkt door een meer afgeronde zool en over het algemeen meer demping en sportief opgezet.

Wandelschoenen categorie A/B

In deze categorie vindt u de meest soepele wandelschoenen die de enkel omsluiten. De zolen geven een goede afwikkeling en hebben een maximale demping. Deze categorie schoenen is het meest geschikt voor lichte wandelingen. Ook geschikt voor lange afstandswandelingen in niet te nat of moeilijk terrein. Natuurlijk ook geschikt voor dagelijks gebruik.

Als jij je herkent in één of meerdere van de onderstaande regels dan is een schoen uit de A (laag) of A/B (half hoog) categorie voor jou geschikt:

  • Je maakt regelmatig een korte wandeling rond je huis.
  • Je gaat de 4-daagse lopen of ander wandelevenement.
  • Je vind het heerlijk om te wandelen op het strand, in de duinen of bos.
  • Je bent een geoefende wandelaar en van afstanden van 10-25-40 kilometer of meer daar draai jij je hand niet voor om.
  • Je moet dagelijks de hond uitlaten.
  • Je gebruikt wandelschoenen voor bijvoorbeeld Nordic Walking, Speed Walking, Power Walking.
  • Je zoekt wandelschoenen voor vlak of heuvelachtig terrein.
  • Je gaat in de bergen wandelen met niet meer dan een dagrugzak als bagage en je blijft voornamelijk op de paden.
  • Je hebt een beroep daar met je lang staan of veel lopen.
  • Je staat vaak langs het sportveld en je wilt warme en droge voeten.
  • Je maakt een [combinatie van] fiets- en wandelvakantie.
  • Je gebruikt je wandelschoenen voor een stedentrip [Parijs, Londen, Rome, etc].
  • Je hebt steunzolen en die passen niet in gewone schoenen.
  • Je hebt last van je gewrichten en je zoekt een comfortabele schoen met veel demping
  • Je gaat een [georganiseerde] wandel vakantie houden waarbij de organisatie mij lichte wandelschoenen uit de A of A/B categorie adviseren.
Wandelschoenen categorie B

Schoenen in de B categorie zijn bergwandelschoenen met volledige enkelsteun voor wandelingen in matig geaccidenteerd terrein tot ruige paden in het hooggebergte. Voor de meeste wandelaars die op of buiten de paden wandelen is deze categorie schoen [ook wel softwalker genoemd] het meest geschikt. De wandelaar die het ruige landschap opzoekt of met een zware rugzak loopt, zal eerder een schoen met dikker leer, een hogere schacht en soms een stijvere zool kiezen; B/C-categorie.

Als jij je herkent in één van de onderstaande regels dan is een schoen uit de B of B/C categorie voor jou geschikt:

  • Je wandelt in de bergen met een zwaardere rugzak, zeg groter dan 35 liter en meer dan 8 kilogram voornamelijk op paden.
  • Je begeeft je graag en veel buiten de paden waardoor je in oneffen terrein komt, zowel in Nederland als in het buitenland.
  • Je zoekt bergschoenen voor een meerdaagse huttentocht.
  • Je hebt graag veel steun rond je enkels en vind het prettig om in een stevige schoen te lopen.
  • Je zoekt een robuuste schoen en daarbij is levensduur belangrijker dan comfort.
  • Je hebt last van artrose in je teengewricht[en] en je zoekt een schoen met een zool die nauwelijks buigt maar nog wel comfortabel wandelt.
  • Ik ga een bergwandel cursus of vakantie doen waarbij bergwandelschoenen uit de B of B/C categorie noodzakelijk of aanbevolen zijn.
Bergwandelschoenen categorie C

Bergwandelschoenen voor huttentrektochten in ruigere berggebieden. Iets robuuster dan B. Geschikt voor wie wat vaker van de gebaande paden en wegen afwijkt.

Bergwandelschoenen categorie D

Stijgijzervaste bergwandelschoenen voor het hooggebergte. Harde onbuigzame zolen, geschikt om over rotsen, keien en ijsvelden te lopen.

De zool

De zool van een goede wandelschoen bestaat uit meerdere lagen: een loopzool met profiel, een dempende tussenzool, een binnenzool die de buigzaamheid bepaalt en een inlegzool met wel of geen ergonomisch voetbed. Alle lagen bij elkaar zorgen voor demping, ondersteuning, een goede afwikkeling van de voet, bescherming en grip. Het profiel moet geschikt zijn voor het terrein waarin je gaat wandelen. Je mag bijvoorbeeld geen steentjes door de zool voelen.

Het gewicht

Bedenk: hoe steviger de zool en de opbouw van de schoen, hoe zwaarder de schoen. Een zwaar model kan belastend zijn voor je knieën. Het is wikken en wegen tussen gewicht en steun. Hoge schoenen hoeven niet per se zwaarder te zijn dan lage schoenen. Hoe zwaarder het terrein [en jijzelf], hoe eerder de zolen kunnen slijten.

Waterdicht en ademend

Wandelschoenen moeten beschermen tegen regen en tegelijkertijd ventileren om zweet af te voeren. Fabrikanten maken schoenen waterdicht met een min of meer ademend membraan. Daarvan is Gore-Tex is het bekendste voorbeeld: het houdt regen buiten en voert zweet via de membraanporiën af. Met minder natte voeten heb je minder kans op blaren. Waterdichte schoenen zijn de beste keuze voor wie in landen als Schotland, Nederland en Scandinavië gaat wandelen. Minder geschikt zijn ze voor zweetvoeters en liefhebbers van warme landen. Dan zijn leren [of canvas] schoenen een betere keus, die ademen goed.

De pasvorm

De tenen willen graag een vingerbreedte bewegingsruimte, gemeten vanaf de langste teen. Daardoor voorkom je bij de afwikkeling en bij afdalend wandelen dat je blauwe teennagels krijgt. Zorg dat de leest van de schoen past bij de vorm van de voet. De belangrijkste merken – Meindl, Hanwag, Lowa – hebben meerdere breedtematen. De hiel mag niet loskomen tijdens het lopen. Er zijn wandelschoenen met een geknepen hielcup, zodat je voet niet loskomt en er geen blaren ontstaan.

Een hoge schacht geeft meer stevigheid dan een lage. Wat bij jou past hangt af van het terrein waarop je wandelt, maar ook van je gewicht, manier van bewegen, gestel, en of je sterke of zwakke enkels hebt bijvoorbeeld.
Een mannenvoet is breder en heeft een andere verhouding tussen voorvoet en hiel dan een vrouwenvoet. Soms is overstappen op een model van het andere geslacht een optie.
Soms geven inlegzooltjes extra comfort. Koop ze in de goede maat – dus knip ze niet bij – en kies geen gel, maar leer, kurk of een combi van leer en stof. Een inlegzooltje moet dempen, ademen en ondersteunen.

Een goede wandelschoen is niet goedkoop

Reken voor goede wandelschoenen op zo’n 150 tot 250 euro, rekent Verkerk voor. Het verschil in schoenen tussen 150 euro en 250 euro zit ‘m in de hoeveelheid materiaal [hoge schacht, lage schacht], in het soort materiaal [kwaliteitsleer uit één stuk voor een goede torsiestijfheid of een mix van restjes afvalleer met synthetisch materiaal] en kwaliteit van de zool. Is je budget lager dan 150 euro? Dan lever je in op demping, pasvorm, ondersteuning en comfort.

Goede sokken belangrijk

Goede wandelschoenen kunnen niet zonder goede wandelsokken: die voeren transpiratievocht af [kleinere kans op huidirritaties en blaren], ze beschermen je voeten en geven extra demping.

Podoloog nodig?

Toch klachten? Pijnlijke knieën? Verkrampte kuiten? Spanning in je nek? Dan kunnen inlegzooltjes op maat helpen. Raadpleeg wel eerst een [sport]podoloog. Met verkeerde inlegzolen kunnen problemen zelfs verergeren. Veel wandelaars wikkelen hun voeten niet helemaal goed af. Dan krijg je overpronatie [en zakt de voet te veel naar binnen door] of oversupinatie [als de voet te veel naar buiten doorzakt]. Dat is te corrigeren met inlegzolen die de voeten ondersteunen. Een podoloog maakt ze op maat. Deze zolen bieden meer ondersteuning en demping dan inlegzolen die standaard in wandelschoenen zitten. Daardoor krijg je minder snel last van vermoeide voeten.

Voetzorg disciplines

Binnen de voetzorg in Nederland bestaan verschillende disciplines die zich de afgelopen jaren sterk hebben ontwikkeld. De verschillen zijn echter niet altijd even duidelijk. Juist die duidelijkheid is noodzakelijk bij de keuze voor bepaalde zorg. Daarom hier in het kort een overzicht van de belangrijkste verschillen en overeenkomsten.

Bronnen: www.destentor.nl; www.wandelschoenen.info; www.gezondheidsnet.nl

Op onze website is eerder informatie over schoenen en sokken verschenen.

Nieuwe oplichtingstrucs in 2021

In de wereld van oplichting kunnen we met recht spreken van een kat-en-muisspel. Zodra de ene truc wat gedateerd en belegen begint te worden – en dus minder oplevert – zoeken oplichters naar andere manieren om te frauderen en de boel te belazeren. De Fraudehelpdesk voorspelt dat het zogenaamde ‘pretexting’ een belangrijke oplichtingstruc wordt in 2021. Maar wat is pretexting eigenlijk? Hoe werkt het, en waar moet je op letten?

Goed, pretexting dus. Feitelijk kun je dat zien als een vorm van ‘social engineering’, wat kort samengevat neerkomt op het inzetten van psychologische trucs om iemand persoonlijke, gevoelige informatie te ontfutselen en/of om diegene er op manipulatieve wijze toe te bewegen om bepaalde handelingen te verrichten.

In de context van oplichting gaat het dan natuurlijk om geld, of informatie waar bijvoorbeeld geld mee te verdienen valt. Het idee achter pretexting of social engineering is dan ook dat het in zekere zin als voorwerk voor het échte oplichtingswerk fungeert. De criminelen doen bij wijze van veldwerk onderzoek naar jouw handel en wandel en hopen op die manier zo veel mogelijk persoonlijke informatie buit te maken voordat het echte werk begint. 

Lees verder….

Meer waarschuwingen

De Fraudehelpdesk wil zoveel mogelijk voorkomen dat de Nederlandse bevolking slachtoffer wordt van fraude. De Fraudehelpdesk biedt fraudeslachtoffers een helpende hand door hen te adviseren en naar de juiste instantie te verwijzen. Daarnaast proberen we slachtofferschap te voorkomen door burgers en bedrijven bewust te maken van fraude-risico’s en praktische tips te geven over hoe zij die risico’s kunnen beperken.

oplichting met voorrang vaccinatie

Er zijn ook mensen actief die proberen geld te verdienen uit de vaccinatie. Je kan gebeld worden of een e-mail ontvangen dat je in aanmerking komt voor vaccinatie. Je krijgt dan een bericht, bijv. via WhatsApp met een link om te betalen. De afspraak wordt dan definitief gemaakt. Via je zorgverzekering kun je dit terugkrijgen. Trap er niet in! De vaccinatie is GRATIS. Meer informatie te vinden op de site van de Rijksoverheid. Het laatste nieuwsbericht is hier te vinden.

De GGD is woest en verbijsterd om oplichters die slachtoffers telefonisch benaderen uit naam van ‘Team Thuiszorg’. Tegen betaling van € 71,95 – te voldoen via Tikkie – kom je zogenaamd in aanmerking voor versnelde vaccinatie. En omdat de bellers ook over jouw echte geboortedatum beschikken, is de kans groter dat je denkt dat je met een bona fide zorginstantie te maken hebt. De GGD benadrukt met klem dat dit niet de officiële werkwijze is en roept iedereen dan ook op om niet op dergelijke telefoontjes in te gaan.

Bewegen blijft belangrijk in deze crisis

De Rijksoverheid heeft maatregelen ingesteld om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan.  

Het aantal Nederlanders dat besmet raakt met het coronavirus neemt licht af. Dat betekent dat de lockdown enig effect heeft. Onze volgende taak is om de dagelijkse besmettingen nog veel verder en sneller te laten dalen, zodat ook het aantal patiënten met corona in de ziekenhuizen en op de intensive care daalt. Daarom heeft het kabinet besloten dat Nederland tenminste tot en met 9 februari in lockdown blijft. Dat betekent dat we onze contacten zo veel mogelijk moeten beperken zodat het virus zich minder snel kan verspreiden. Daarmee houden we de zorg toegankelijk voor iedereen. Dit is extra belangrijk met oog op de ontwikkeling van de nieuwe varianten van het coronavirus, waarnaar het OMT nu aanvullend onderzoek doet. Daarnaast vraagt het kabinet het OMT ook nut en noodzaak van eventuele verzwarende maatregelen te onderzoeken.

Wandelen of bewegen?

Dan blijft het dus nog mogelijk, als je geen klachten hebt en niet tot de risicogroep behoort, alleen of met iemand te wandelen. Vermijd daarmee drukke plaatsen en contact met groepen mensen. Ga vaker boodschappen doen op rustige tijden. Kleine beetjes tegelijk, hamsteren is niet nodig. Zorg wel dat je een aantal maaltijden in huis hebt. Je kunt zelf ook ziek worden!

Wil je of kun je niet naar buiten, doe dan thuis oefeningen om in beweging te blijven. Doe mee met ochtend-gymnastiek op tv: Nederland in beweging, NPO1. Ook Omroep Gelderland heeft nog steeds het programma Gelderland in Beweging.
Ga vaker stofzuigen of de ramen lappen. Denk alvast aan de voorjaars-schoonmaak begin maar alvast. Belangrijk is dat je op een gezonde manier in beweging moet blijven en altijd je gezonde verstand gebruiken. Dat geldt natuurlijk voor alles wat je doen. Laat je vooral niet gek maken!
De Hartstichting heeft een aantal oefeningen op haar website geplaatst. Ook op de website van Alles over Sport zijn er voor de 55-plusser oefeningen te vinden. Tik in de zoekfunctie op internet ‘bewegen senioren met oefeningen’ voor nog meer sites en filmpjes met oefeningen. De website van het Voedingscentrum geeft ook een aantal adviezen voor het eten in deze dagen.
Kijk ook eens op de site Bewegen voor je brein, genoeg te vinden om je hersens eens meer beweging te geven….

Nog steeds actueel

In 2016 hebben we bijgaand kaartje eens gebruikt bij onze lunch in de toenmalige brasserie in Het Kristal. Nooit gedacht dat dit nog eens gebruik kon worden.

Kleine beetjes bewegen, zijn net zo effectief

Als je maar aan je dertig minuten bewegen per dag komt. Het heeft ook een positieve invloed op je hersens, minder kans om negatieve gedachten te krijgen.
Wij mensen zijn gemaakt voor matig intensieve beweging. Het mooie van matig intensief bewegen is dat het super simpel is (om te doen) en super gezond blijkt te zijn. Bij matig intensieve beweging, zoals wandelen en fietsen, verlaag je het risico op tal van nare aandoeningen zoals diabetes 2, hoge bloeddruk en allerlei andere “welvaartsziekten”. Ook is matig intensieve beweging een vetverbrander bij uitstek. Hoe mooi is dat? Je valt er dus van af. Wanneer je een lange periode te weinig lichaamsbeweging hebt gehad zijn vormen van matig intensief bewegen een goede manier om je weer fitter en gezonder te voelen (en om flink wat calorieën te verbranden).

Wat is matig intensieve beweging?
Matig intensieve beweging zijn vormen van lichte beweging. Denk hierbij aan wandelen, fietsen, huishoudelijke klusjes en dergelijken. Geen ingewikkelde dingen dus. Vanwege de lichte intensiteit kun je tijdens deze vorm van lichaamsbeweging over het algemeen een normaal gesprek voeren. Je wordt er dus niet erg moe van en je kunt het, over het algemeen, lang volhouden.
Lees verder…..

Vragen over het virus

De website van het RIVM geeft antwoord op de vele vragen die er leven onder de mensen. Geloof vooral niet alles wat er op social media wordt verteld, gebruik zelf je gezond verstand en kijk wat verder op officiële sites. Samen sterk, met aandacht voor elkaar en samen komen we er door!

Medicijnen als verborgen dikmakers

Afvallen is moeilijk bij gebruik van sommige medicijnen. Op de website van Gezondheidsnet staat een artikel hierover. Ga eens na welke medicijnen je allemaal slikt. Want sommige medicijnen kunnen zorgen voor gewichtstoename, of maken het je erg moeilijk om af te vallen. Zit jouw medicijn erbij? Overleg dan eerst met je arts. Ook bij medicijngebruik blijft bewegen, bijvoorbeeld wandelen, belangrijk.

Medicijnen zijn belangrijk en kunnen levensreddend zijn. Helaas hebben ze vaak ook bijwerkingen, en soms zijn ze van invloed op het lichaamsgewicht. Er zijn medicijnen die daarom bekend staan, zoals prednison. Maar er zijn ook medicijnen waarvan je het echt zal verbazen. Het is slim om op de bijsluiter te kijken of gewichtstoename een bekende bijwerking is, of om dit met je arts te bespreken. Natuurlijk is het pertinent niet de bedoeling om zomaar met een medicijn te stoppen als je wilt afvallen. Doe dat nooit op eigen houtje.

Dat overgewicht niet goed is voor de gezondheid is geen nieuws. Toch neemt het aantal dikke mensen nog steeds toe. En dat is niet zonder risico. Diabetes, hart- en vaatziekten, kanker. Mensen met obesitas hebben zelfs een grotere kans om vroegtijdig te sterven.

Ongeveer de helft van de mensen in Nederland is te dik. Overgewicht en obesitas kunnen leiden tot allerlei gezondheidsklachten en ziekten. Gelukkig is er ook goed nieuws. Een gewichtsafname van 5 procent kan al leiden tot een afname van gezondheidsproblemen. Houd dat dus altijd voor ogen!

Lees verder…..