Voorzieningen binnen de Wmo

De Wmo 2015 kent twee soorten voorzieningen: de algemene voorziening en de maatwerkvoorziening.
De gemeente is vanuit de Wmo verplicht om mensen die hulp nodig hebben bij het langer thuis wonen te ondersteunen. De ondersteuning kan plaatsvinden in de vorm van een algemene voorziening of een maatwerkvoorziening.

Algemene voorziening

Een algemene voorziening is het aanbod van diensten of activiteiten dat, zonder voorafgaand onderzoek naar de behoeften, persoonskenmerken en mogelijkheden van de gebruikers, toegankelijk is en dat is gericht op maatschappelijke ondersteuning.

Criteria algemeen gebruikelijk

Een voorziening kan als algemeen gebruikelijk kan worden aangemerkt als a) een voorziening niet speciaal bedoeld is voor mensen met een beperking én b) in de reguliere handel verkrijgbaar is én c) in prijs vergelijkbaar is met soortgelijke producten. Soms bent u  geholpen met een zogenaamde ‘algemene voorziening’.

Zo is bijvoorbeeld als een algemeen gebruikelijke voorziening aan te merken:

  • een boodschappenservice dienst;
  • maaltijdverzorging (ook wel warme maaltijdvoorziening of tafeltje-dekje genoemd);
  • hondenuitlaatservice;
  • een glazenwasser(s)bedrijf;
  • Buurthuiswerk;
  • een vrijwilligersorganisatie;
  • het advies- en meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling;
  • een ontmoetingsruimte voor mensen die eenzaam zijn;
  • maatschappelijke opvang (bijvoorbeeld blijf-van-mijn-lijfhuizen; en daklozenopvang);
  • hulp aan buurthuizen en verenigingen.

Voor eenvoudige schoonmaakondersteuning kunnen gemeenten verwijzen naar de particuliere markt.

Kort samengevat: een algemene voorziening is een voorziening die snel, tijdelijk en incidenteel voor iedereen beschikbaar is op het moment dat hulp nodig is en kan, afhankelijk van uw omstandigheden tot het vereiste maatwerk leiden.
Als de gemeente een goede oplossing kan bieden met een algemene voorziening, dan komt u niet in aanmerking voor een individuele voorziening (maatwerkvoorziening).

De gemeente mag een bijdrage vragen voor het gebruik van deze algemene voorziening.

Maatwerkvoorziening

Een maatwerkvoorziening is een op behoeften, persoonskenmerken en mogelijkheden van een persoon afgestemd geheel van zorg en diensten Zvw (bijv. verpleging en persoonlijke verzorging); hulpmiddelen, woningaanpassing en andere maatregelen ten behoeve van o.a. de zelfredzaamheid. Een maatwerkvoorziening is dus afgestemd op de behoeften en omstandigheden van een specifieke persoon. Een maatwerkvoorziening is geen medische hulp.

Enkele voorbeelden van maatwerkvoorzieningen zijn:

  • vervoersvoorziening;
  • vervoer in de regio (voor mensen die slecht ter been zijn en niet met het openbaar vervoer kunnen reizen);
  • individuele begeleiding;
  • beschermde woonplek;
  • dagbesteding op maat;
  • aanpassingen in de woning (bijvoorbeeld een traplift of een verhoogd toilet);
  • rolstoel (een rolstoel krijgt u alleen via de Wmo 2015 als u deze voor langere tijd nodig heeft. Voor hulpmiddelen voor tijdelijk gebruik kunt u contact opnemen met de thuiszorgwinkel, het thuiszorguitleenmagazijn of uw zorgverzekeraar);
  • respijtzorg;
  • ondersteuning van mantelzorgers;
  • huishoudelijke hulp (zoals hulp bij het opruimen, schoonmaken en ramen zemen).

Kort samengevat: Een maatwerkvoorziening is een individuele voorziening aanvullend op wat u zelf kan bijdragen, en vormt samen met de inzet van eigen kracht of, indien van toepassing gebruikelijke zorg of mantelzorg een samenhangend ondersteuningsaanbod, ofwel maatwerk.

Bronnen:
Het CAK / Zorgwijzer / Regelhulp / Rijksoverheid / KRL Juristen

Zo helpt een tablet iemand met dementie

Mensen met dementie kunnen veel plezier beleven aan een tablet. Dit apparaat helpt hen bijvoorbeeld om contact te maken met anderen en om bezig te zijn met hun interesses. Op welke manier kunt u een tablet het best gebruiken? Wetenschappelijk onderzoeker en arts David Neal van Amsterdam UMC vertelt. Tablets kunnen mensen met dementie op verschillende manieren helpen. Wetenschappelijk onderzoek toont dat aan. “Iedereen kent de tablet natuurlijk van beeldbellen via Skype of Facetime. Dat is ook een heel belangrijke toepassing voor mensen met dementie, want voor hen is eenzaamheid vaak een probleem,” zegt David Neal.

Hoe beginnen?
Een tablet is voor de meeste mensen makkelijker te bedienen dan een computer of laptop, omdat er geen muis en geen toetsenbord aan te pas komt. Een tablet is ook makkelijker in het gebruik dan een smartphone, omdat het scherm groter is. Er bestaan speciale tablets voor senioren, maar gewone tablets kunnen ook geschikt zijn. Die hebben bovendien als voordeel dat ook andere mensen die op bezoek komen daarmee vertrouwd zijn. Hoe gebruiksvriendelijk een tablet ook is, toch zal de één er sneller mee leren omgaan dan de ander.
Verder lezen?

Apps voor mensen met dementie

De smartphone en tablet (zoals de iPad) zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Ook je naaste met dementie kan deze nieuwe technologie gebruiken. Zo blijkt uit onderzoek dat ze veel plezier kunnen beleven aan het spelen met een tablet, zelfs als ze geen enkele ervaring met computers hadden. Ook voor jou kunnen apps een uitkomst zijn. Het is een manier om samen iets leuks te doen. Maar het kan de zorg ook verlichten. Op de website van dementie.nl vind je tips voor handige en leuke apps.

Net als bij iedere activiteit, is het bij apps de kunst om iets te vinden dat aansluit bij je wensen en vermogen. Als je naaste voor het eerst op een tablet speelt, is het verstandig om vooraf een ‘voorraad’ spelletjes te downloaden. Zo kun je snel wisselen als iemand een spel of app niet leuk of zelfs vervelend vindt. Ook kan het helpen om meerdere keren te testen of je naaste plezier heeft met de tablet of een bepaald spel. Op deze manier kom je erachter welke spellen ze leuk vindt en misschien ook welk moment van de dag het meest geschikt is om een spel te doen.

70% van de mensen met dementie woont thuis, waarvan het merendeel wordt bijgestaan en verzorgd door hun familie of andere naasten. 1 op de 8 mantelzorgers voelt zich overbelast, 52% voelt zich zelfs tamelijk tot zwaar belast.
(Dementie­ monitor 2018).
Mensen met dementie willen vaak deel blijven nemen aan activiteiten en contact houden met familie, vrienden en ken­nissen. Ook voor hun naasten is dit belangrijk.

Het programma ‘FindMyApps’

Het afgelopen decennium zijn veel apps ontwikkeld die voor de genoemde problemen en wensen een praktische oplossing bieden, maar welke zijn geschikt voor mensen met demen- tie? En hoe vind je in het woud van apps iets dat aansluit bij persoonlijke interesses? Om het zoekproces naar gepaste apps te vereenvoudigen hebben onderzoekers van Amsterdam UMC (locatie VUmc), Saxion Hogeschool en Radboudumc in co-creatie met mensen met dementie en mantelzorgers, professionals en ICT experts een hulpmiddel ontwikkeld: het FindMyApps programma.

Wat is FindMyApps?
Het FindMyApps programma bestaat uit een app met een keuzehulpmiddel en een training om de tablet en de FindMyApps app te leren gebruiken. Met de app kan men eenvoudig dementievriendelijke apps vinden, die aansluiten bij de behoeften, wensen en mogelijkheden van de persoon met dementie. Deze apps kunnen het dagelijks functioneren ondersteunen en activiteiten bieden. Hierdoor kunnen mensen met dementie het dagelijks leven beter managen en weer bevredigende betekenisvolle en sociale activiteiten hebben. Daarmee ondersteunt FindMyApps niet alleen de persoon met dementie, maar ontlast het ook de mantelzorger.

Ouderen beschermen met boostervaccin

Op de website van Gezondheidsnet is een artikel verschenen over de effectiviteit van de Boosterprik. Een aantal van onze wandelaars zullen hem al gehad hebben of al een afspraak hebben om hem te halen.

Binnenkort ligt hij op de deurmat – de uitnodiging voor een herhaling van het coronavaccin. Acht op de tien gevaccineerde Nederlanders zou hem nemen. Maar wat weten we over de werkzaamheid van het boostervaccin? Een belangrijk punt: de booster is er om ouderen te beschermen, maar zal niet helpen om de huidige besmettingsgolf te verminderen. 

De effectiviteit van de coronavaccins neemt af na een half jaar, met name bij ouderen. Vandaar dat de Gezondheidsraad begin november heeft besloten om een booster te geven, een derde vaccin dat het immuunsysteem weer even goed wakker schudt (of een tweede vaccin na het Janssen-vaccin). Te beginnen bij de 80-plussers. Uit een peiling in opdracht van de NOS blijkt dat 83 procent van de gevaccineerden open staat voor een boosterprik.

Lees verder…

Gezond eten, juist in de herfst en winter

In de herfst en winter zijn we veel vaker binnen. Dat is heerlijk, maar risico’s zijn er ook. Bacteriën en virussen overleven in huis namelijk langer dan buiten. Een goede weerstand is dus belangrijk. Gezonde voeding speelt een grote rol bij uw weerstand. Een gezond en gevarieerd eetpatroon houdt uw lichaam gezond. En een gezond lichaam kan ziekmakende bacteriën en virussen beter onschadelijk maken. Op de website van ‘Ik Woon Leef Zorg’ van de Rabobank staat een artikel over gezond eten in de koude maanden van het jaar.
Lees verder…..

Tevens staat daar een aardig artikel over Superfoods. U kunt zich ook aanmelden voor hun nieuwsbrief met interessante artikelen.

Lopen met een wandelstok

De wandelstok word ingezet om enkels, knieën en rug te ontlasten bij pijnklachten of na een operatie. De stok verbetert ook het gevoel van veiligheid als iemand evenwichtsproblemen heeft. Door de extra steun is lopen minder vermoeiend waardoor u het lopen langer volhoudt. Een nadeel is dat steeds een hand bezet is en het dragen van bijvoorbeeld een tas lastiger wordt. 
Wanneer één been duidelijk slechter is dan het andere, kunt u een stok gebruiken. De stok gebruikt u dan aan de kant van het goede been. Als u gaat lopen, beweegt u de stok tegelijk met het slechte been.
Lees meer…..

Wij staan allen voor de enorme uitdaging om zolang mogelijk thuis en zelfredzaam te blijven. Dat willen we ook: eigen regie zolang als het kan! Maar hoe doe je dat, als je gezondheid minder wordt? Je hebt immers geen verstand van alle hulpvragen die op je af komen.
Samen Beter Thuis ondersteunt mantelzorg en zelfzorg met instructievideo’s en adviezen over verzorgen en verplaatsen.

Geschiedenis van Sint Maarten

Op de website van ‘Is Geschiedenis” is een aardig artikel verschenen over dit feest. Niet overal in Nederland is dit feest bekend en wordt het gevierd. Zeker niet in deze corona-tijd.

Op 11 november wordt er op verschillende plekken in het land Sint-Maarten gevierd. Kinderen gaan met lampionnen langs de deuren, zingen over koeien die staarten hebben en krijgen snoepgoed. Sint Maarten is een feestdag ter ere van de heilige Maarten van Tours, maar over de oorsprong van het feest zijn verschillende theorieën.
Maarten van Tours werd in 316 geboren als zoon van Romeinse ouders in het Hongaarse Savaria. In het begin van zijn tienerjaren sloot Maarten zich aan bij het Romeinse leger, waarna hij op 15-jarige leeftijd naar Gallië trok. De legende gaat dat toen hij bij de stadspoorten van de Franse stad Amiens aankwam hij daar een bedelaar aantrof. Maarten had medelijden met de bedelaar en schonk hem de helft van zijn mantel.

Sint-Maarten is een feest dat elk jaar op 11 november gevierd wordt in Nederland, Vlaanderen, Noord-Frankrijk en in delen van Duitsland. Elke streek kent zijn eigen gebruiken. Vaste traditie is dat kinderen met lampionnen langs de deuren gaan en liedjes zingen waarna ze beloond worden met snoepgoed. Andere tradities zijn het ontsteken van vreugdevuren en het organiseren van optochten.

Verder lezen?

De griepprik halen of niet? Gewoon doen!

Het griepseizoen staat voor de deur, dus tijd voor de griepvaccinatie. Een griepprik halen is juist nu een must. Gaan we de griepprik halen of niet? Niet eerder was deze vraag zo lastig te beantwoorden. Zeker is dat we dit jaar slechter bestand zullen zijn tegen de griep en dat het griepvaccin minder trefkans heeft. Prik of niet, het helpt in ieder geval om de coronaregels nog wat langer aan te houden.

Wat is eigenlijk griep? 

Griep en verkoudheid worden vaak op één hoop gegooid. Van een flinke verkoudheid kun je je rillerig en naar voelen, maar het is geen griep. Griep oftewel influenza is een besmettelijke ziekte die wordt veroorzaakt door het griepvirus. Griep en corona zijn verschillende virussen, maar ze hebben wel een ding gemeen. Net als bij corona kun je griep hebben zonder er heel ziek van te zijn, maar je kunt ook lang last hebben van de gevolgen of daaraan zelfs doodgaan. Longontsteking is een veelvoorkomende complicatie, omdat je slijmvlies kapotgaat en bacteriën zo naar binnen kunnen komen. Net als bij corona komen hartklachten na griep vaak voor of verergeren ze. Wie griep heeft gehad loopt zelfs vier keer zoveel kans op een hartinfarct. Griep kan ook diabetes ontregelen. Minder bekend is dat griep depressies veroorzaakt. En toch onderschatten we de gevaren van griep. 
De maatregelen tegen de corona-uitbraak helpen ook tegen verspreiden van griep: mondkapjes dragen, handen wassen en afstand houden. En vooral: thuis blijven bij klachten en niet reizen. Dat heeft er waarschijnlijk aan bijgedragen dat de griep zich in 2020 weinig heeft verspreid, vermoeden deskundigen.

Een griepprik nu juist belangrijk 

Mede door de coronamaatregelen is er het afgelopen jaar amper griep geweest. Nu we elkaar weer opzoeken en minder afstand bewaren, kun je op je vingers natellen dat de griep de komende maanden weer stevig zal toeslaan. Daar moet je bij optellen dat onze weerstand is verminderd juist doordát we geen griep hebben gehad. Goede redenen om je te beschermen tegen de mogelijke nare gevolgen van griep. We zijn dit jaar slechter beschermd tegen de griep. Na het milde seizoen van 2020 zijn minder mensen in aanraking gekomen met het griepvirus. Normaal komt 10 tot 30 procent van de wereldbevolking het jaarlijkse griepvirus tegen. Men bouwt dus afweer op. Dit jaar was er zo weinig griepvirus in omgang dat weinig mensen die afweer hebben opgebouwd. De groepsimmuniteit tegen het griepvirus neemt af. Extra belangrijk om het vaccin te halen geven deskundigen aan. Deskundigen verwachten een grotere griepgolf, nu meer mensen vatbaar zijn.

Vaccineren is een heel goed idee, je voorkomt er een hoop ellende mee. Bij een epidemie of pandemie is vaccinatie zelfs de enige weg eruit. In het geval van corona is dat inmiddels heel duidelijk, maar voor griep geldt hetzelfde. De afgelopen tien jaar zijn in ons land jaarlijks gemiddeld 2800 mensen aan griep overleden. En we lijken het te zijn vergeten, maar de zware griepepidemie van 2017 op 2018 maakte in nog geen vijf maanden 9500 slachtoffers. Onder hen waren veel senioren. Zeker voor 60-plussers staat het griepvaccin dus voor voorkomen in plaats van genezen.  

In 2020 hebben veel meer ouderen de griepprik gehaald dan voorgaande jaren. Dat heeft te maken met de coronapandemie. Die heeft haarscherp duidelijk gemaakt hoe belangrijk vaccineren is bij het beheersen van luchtweginfecties. De overheid rekent ook dit jaar op een grote opkomst en heeft ruim voldoende vaccins ingekocht. Toch laat slechts ongeveer de helft van de prille zestigers zich vaccineren. De rest denkt waarschijnlijk: ik heb die prik niet nodig, want ik ben nog lang niet oud. Maar zestig mag dan het nieuwe vijftig lijken, het afweersysteem gaat daarin niet mee. Hoe fit je ook bent en hoe gezond je ook leeft, je afweersysteem neemt af met het verstrijken van de jaren. Je kunt gewoon minder virussen aan. Ook als je hartstikke gezond bent kun je echt ernstig ziek worden van de griep. De uitnodiging voor de griepprik voor deze leeftijdsgroep is dus zeker niet overdreven.

Kun je griep krijgen van de griepprik?  

Nee, dat kan niet. De griepprik is volkomen veilig. Griep krijg je alleen van levend virus en het vaccin is gemaakt met dode stukjes griepvirus. Je kunt wél een ander virus oplopen. In deze tijd van het jaar waren er immers heel wat luchtweginfecties rond. Daarvan kun je flink last hebben, maar zo’n infectie is veel onschuldiger dan griep. Wat het effect betreft kun je de griepvaccinatie en coronavaccinatie goed met elkaar vergelijken: ze beschermen je tegen complicaties van de ziekte en dus tegen ziekenhuisopname en alle mogelijke ellendige gevolgen van dien. Het griepvirus draagt iedere winter een nieuwe ‘winterjas’, we weten vooraf nog niet welke. Hij is daardoor moeilijk te herkennen door ons immuunsysteem. De griepprik heeft tegenwoordig vier soorten ‘jassen’ in de mix zitten, waardoor de kans groter is dat het raak is en de bescherming goed verloopt. Maar de griepvaccins zijn niet zo goed als de coronavaccins, die meer dan 90 procent beschermen. Probleem dit keer is daarbij dat het afgelopengriepseizoen zo mild was, dat er weinig griepvirussen waren waar de vaccinmakers mee konden werken. Ze zijn zo’n 5 maanden geleden met de productie en hebben meer moeten gokken, dan andere jaren. Mogelijk draagt het griepvirus dit jaar een totaal nieuwe jas, en beschermen de vaccins minder goed.

Uitnodiging voor de griepprik?  

Dankzij het Nationaal Programma Grieppreventie krijgt iedereen van zestig jaar en ouder deze maand vanzelf een uitnodiging van de huisarts. Dat geldt ook voor mensen onder de zestig met een medische indicatie, zoals diabetes, een nieraandoening, longziekte, luchtwegaandoening en hart- en vaatklachten. In de brief staat op welke datum en hoe laat je de prik gratis kunt halen. Gewoon doen! 

Wijsheid komt met de jaren…

Wijsheid komt met de jaren en ouderdom met gebreken. Het is de kunst om elke dag te voorzien van een positieve noot. Deze, mij onbekende, dichter had de gave om een dergelijke levensvisie te combineren met prettige nuchterheid. In dit gedicht zijn de kleine dingen die het leven mooi maken en zaken waar we dankbaar voor zijn als we ouder worden in dialoog met lijf en leden.

Met mij is er totaal niets aan de hand.
Ik ben nog fit van lijf en van verstand.
Wel wat artrose in mijn heup en in mijn knie.
Als ik me buk, is het net of ik sterretjes zie.
Mijn pols is iets te snel, mijn bloeddruk wat te hoog,
maar ik ben nog fantastisch goed… zo op het oog.

Met de steunzolen die ik heb gekregen,
loop ik weer langs ’s Heerens wegen,
kom ik weer in winkels en ook op het plein.
Wat heerlijk zo gezond te mogen zijn.
Wel gebruik ik een tabletje om in slaap te komen
en over vroeger wat te kunnen dromen.
Mijn geheugen is ook niet meer wat het was
en ben ik weer vergeten wat ik gisteren nog las.
Ook heb ik steeds meer last van mijn ogen
en mijn rug raakt langzamerhand wat meer gebogen.
Mijn adem is wat korter, mijn keel is vaak erg droog,
maar ik ben nog fantastisch goed… zo op het oog.

Het leven is zo mooi, het gaat zo snel voorbij.
Als ik kijk naar foto’s, over vroeger van mij,
dan denk ik terug aan mijn jeugdige jaren.
Wilde ik mooie schoentjes, moest ik daar heel lang voor sparen.
Ik ging fietsen en wandelen, overal heen.
Ik kende geen moeheid, zo ’t scheen.
Nu ik ouder word, draag ik vaak blauw, grijs en zwart
en loop ik heel langzaam, vanwege het hart.
Doe het maar op uw gemak, zei de cardioloog,
u bent nog fantastisch goed… zo op het oog.

De ouderdom is goed, ja begrijp me wel,
maar als ik niet slapen kan en ik schaapjes tel,
dan twijfel ik of het wel waar is
en of schaapjes tellen niet wat raar is.
Mijn tanden liggen in een glas met water,
mijn bril ligt op de tafel even later.
Mijn steunkousen naast het bed op de stoel.
U weet dus wat ik met die twijfel bedoel.
Trek niets in twijfel, zei mijn pedagoog.
U bent nog fantastisch goed… zo op het oog.

’s Morgens, als ik ben opgestaan
en eerst de afwas heb gedaan,
lees ik het nieuws in de krant.
Het werk in huis doe ik naderhand.
Ik doe de ramen, ik stof wat af,
ik kom tijd te kort, staat u niet paf?
Wel gaat alles wat traag,
heb na het eten wat last van de maag.
Maar ik wil niet zeuren, want het mag,
het is heel normaal bij de oude dag.
Aanvaard het rustig, zei de psycholoog.
U bent nog fantastisch goed… zo op het oog!

Naarmate je ouder wordt, verandert er veel in het leven. Het uiterlijk verandert doordat we krimpen, rimpels en grijze haren krijgen. Ook de behoefte aan alles verandert, zoals de voeding, beweging en bezigheden in de vrije tijd. Het lichaam verandert doordat we vergeetachtig kunnen worden, minder goed kunnen horen en zien, en de behoefte aan slaap kan veranderen. Probeer niet om jong te blijven. Open je geest en blijf geïnteresseerd in de wereld om je heen. Er zijn zoveel dingen die je in je leven niet zal kunnen leren, maar blijf er wel nieuwsgierig naar. Sommige mensen willen nog zo lang mogelijk alles blijven doen, maar er zijn ook mensen die dit helaas niet kunnen en al op jonge leeftijd achter de geraniums verdwijnen. 

Sommige ouderen willen graag in contact met de buitenwereld blijven staan en doen er van alles aan om niet thuis achter de geraniums te verdwijnen. Zij zoeken een leuke hobby of activiteit om contact te houden met andere mensen. Daarom lekker blijven wandelen op de vrijdagmorgen en daarna even bijkletsen bij de koffie of thee. Gewoon genieten van de dingen in het leven en daar is de wandelgroep er een van. Blijf vooral in beweging!
Het moment waarop je je ergens te oud voor voelt, moet je het juíst gaan doen.