Fitte 65-plusser: tips om te blijven bewegen

Bewegen is goed, meer bewegen is beter! Weet jij hoeveel je moet bewegen om gezond te blijven? De corona-crisis heeft laten zien hoe belangrijk het is om fit te blijven. Ook thuis bewegen kan heel goed. Wij zetten hier tips en informatie op een rij om te blijven werken aan je gezondheid.
Het is belangrijk om aandacht te schenken aan alle vormen van bewegen. Die beweegvormen zijn samengevat in de beweegrichtlijnen. Lukt het lichamelijk niet om de richtlijnen te halen? Doe dan gewoon iets minder, maar blijf wel bewegen. Voor iedereen geldt: probeer op te bouwen waar het kan.
Lees verder…..

Sportscholen gesloten

Sinds 15 december zijn de sportscholen dicht en kunnen groepslessen niet plaatsvinden. Hoe kunnen we ondanks deze maatregelen sporten en bewegen? En hoe pakt u dit veilig aan? Bekijk de adviezen voor bewegen in tijden van het nieuwe coronavirus (COVID-19).
Lees verder…..

Zorg goed voor jezelf

Gezond leven houdt je weerstand op peil. Je wordt minder snel ziek en bent beter beschermd tegen ziekmakende bacteriën en virussen, zoals het coronavirus. En als je toch ziek wordt, herstel je meestal sneller. Gezond leven hoeft niet ingewikkeld te zijn. Met kleine stappen maak je al een verschil.
Lees verder…..

Het effect van plantaardig eten op reuma

Gezond eten, en vooral plantaardig eten, heeft een directe link met reuma. Wat heeft de zelfgemaakte tomatensaus, broccoli en een pan vol groentes te maken met reuma? Misschien meer dan je denkt. Gezond eten is belangrijk – voor elk mens. Maar gezond eten, en vooral plantaardig eten, heeft een directe link met reuma. 
Lees meer over het effect van meer groente en peulvruchten bij reuma.

Van ziek naar gezond met een plantaardig dieet

Jezelf genezen met een (overwegend) plantaardig dieet. Kan dat? Genezen is misschien een groot woord. Nederland is sowieso terughoudend met dit soort grote claims. Maar soms kan het, ja. In Duitsland wordt voeding ingezet als medicijn tegen reuma. In Amerika vergoeden verzekeraars een leefstijlprogramma met een overwegend plantaardig dieet bij hart- en vaatziekten. In Nederland is ook een voorzichtige eerste stap gezet nu er twee verzekeraars zijn die een dieet tegen diabetes type 2 vergoeden. ‘Een voorzichtige ommekeer’, hoopt hoogleraar nutritional biology Renger Witkamp van de Wageningen Universiteit. ‘Hopelijk volgen meer verzekeraars dat voorbeeld. Ik kom steeds meer artsen tegen die niet meer willen dweilen met de kraan open.’
Lees verder een artikel uit De Volkskrant.

Kan andere voeding helpen bij reuma?

Reuma: het is een pijnlijke en onvoorspelbare aandoening. In totaal hebben bijna 2 miljoen Nederlanders een vorm van reuma. In deze aflevering van Gezond Gesprek spreken we reumatoloog Dirkjan van Schaardenburg over de laatste ontwikkelingen omtrent deze aandoening en de invloed van voeding en leefstijl. 

Vroeger werden reumatische klachten eigenlijk alleen behandeld met medicijnen. Die medicijnen zijn gelukkig steeds beter, maar er is nog meer nieuws te melden. Want mogelijk kan een andere manier van eten ook helpen om de reumatische pijn te lijf te gaan en opvlammingen te voorkomen. Reumatoloog Dirkjan van Schaardenburg is bezig met een onderzoek naar voeding en reuma. Luister beslist naar deze aflevering van Gezond Gesprek als jij – of iemand in je omgeving – last hebt van reumatische klachten!
Luister naar de podcast op Gezondheidsnet.

Te veel vitamines innemen niet altijd goed

Je slikt dagelijks een multi-vitamine. Maar nu hoor je dat vitamine D zou helpen tegen corona, dus die neem je er ook nog bij. En o ja, je slikt ook nog een vitamine B-complex. Want baat het niet, het schaadt ook niet. 
Op de website van Gezondheidsnet is een artikel verschenen over het te veel binnenkrijgen van verschillende vitamines. Zeker voor senioren in onze wandelgroep van belang.

Vitamines hebben een gezond imago en dat is niets voor niets. Van weerstand tot energievoorziening, van bloed tot botten en van gezichtsvermogen tot spieren: vitamines zijn onontbeerlijk voor het functioneren van zo’n beetje alle onderdelen van je lichaam. Ze verzorgen zelfs je huid van binnenuit. En als je een keer een wondje hebt, zou er zonder vitamines geen korstje op komen. Geen wonder dus dat veel mensen denken: hoe meer vitamines, des te beter. Maar zoals wel vaker geldt voor alles waar ‘te’ voor staat: ook van bepaalde vitamines kun je te veel binnenkrijgen.
Lees verder…..

Effect voeding op hoge bloeddruk

Op dezelfde site is ook een artikel te vinden over de invloed van voeding bij hoge bloeddruk. In verreweg de meeste gevallen komt hoge bloeddruk niet alleen. Mensen hebben vaak hoge bloeddruk én overgewicht. Of hoge bloeddruk én een verhoogd cholesterol. Of hoge bloeddruk én een voorstadium van diabetes. De oorzaak van de hoge bloeddruk, en van de andere symptomen, ligt dan in metabole ontregeling. Daarbij maakt het lichaam teveel insuline aan, en dat leidt onder andere tot een hogere bloeddruk. Door te veel insuline houdt het lichaam zout en vocht vast en dat zorgt er vervolgens voor dat de bloeddruk stijgt.
Lees verder…..

Wel of niet voedingssupplementen?

Ook op de verschillende websites van het Voedingscentrum en van Radar+ is hier meer informatie over te vinden. Zit je in een groep met meer risico op een tekort aan een bepaald vitamine, dan wordt een supplement aangeraden. Voor een paar groepen gelden speciale adviezen.