Effectieve valpreventie

Valongevallen vormen een belangrijk en toenemend probleem onder ouderen. Een valongeval is de belangrijkste oorzaak van letsel bij ouderen. Iedere 4 minuten wordt er een 65-plusser op de Spoedeisende Hulp opgenomen omdat hij gevallen is. Met het oog op de vergrijzing zullen deze aantallen de komende jaren alleen maar toenemen. De prognose is dat het aantal SEH-bezoeken na een valongeval stijgt met 47% tot 2050. Het letsel opgelopen door een valongeval heeft veel impact op de zelfredzaamheid van ouderen, het langer thuis kunnen wonen en de kwaliteit van leven. 
Gerichte valpreventie is essentieel om deze problematiek een halt toe te roepen en is bovendien ook zeer goed mogelijk. Er is veel wetenschappelijk bewijs hoe het valrisico bij ouderen verminderd kan worden en  er zijn meerdere (kosten)effectieve interventies beschikbaar. VeiligheidNL zet zich in om de kennis en expertise over valpreventie verder te verspreiden en om op een effectieve manier bij te dragen aan de oplossing van dit groeiende probleem.
Lees verder…..

Tips om vallen te voorkomen

Jaarlijks belanden veel mensen op de spoedeisende hulp als gevolg van een val. Valongevallen zijn de meest voorkomende oorzaak van letsel door een ongeval bij ouderen. Vallen is in veel gevallen vermijdbaar, en goede voorbereiding verkleint het risico op vallen. Kijk met kleine, simpele aanpassingen in gedrag en woonomgeving je het risico op vallen verkleint!
Lees verder…..

Handige checklist om vallen te voorkomen

Gebruik de handige checklist van Het Rode Kruis om er zeker van te zijn dat je er alles aan doet om vallen te voorkomen. Download de checklist, print deze uit en loop alle tips door. Hang de checklist daarna op een handige plek zodat je regelmatig kunt controleren of je de tips nog in acht neemt. Ook te vinden op de website van het Rode Kruis.

Lees ook het bericht: Vallen groot probleem… op onze website.

Tips om positief te blijven in corona-tijd

Het lijkt de grootste crisis van een generatie te worden. Met alle onzekerheid en negatieve gevolgen die het corona-virus met zich meebrengt rijst de vraag: hoe kunnen we dit positief benaderen?

Het corona-virus heeft invloed op ons hele leven. Niet zo gek dus, dat je je momenteel meer zorgen maakt dan normaal. Misschien ben je bang dat jij of iemand in je omgeving ziek wordt (of is dat al zo), moet je wennen aan het dagelijkse leven dat er plotseling heel anders uitziet of is er onzekerheid over je inkomen. Volkomen begrijpelijk, zelfs als je normaal gesproken een rasoptimist bent.

Uiteindelijk brengt piekeren je niks. Het bezorgt je vooral slapeloze nachten en als je pech hebt, zelfs een slecht humeur. Bovendien is voortdurend klagen en doemdenken ook voor je gezinsleden of andere huisgenoten niet echt gezellig. En juist nu je zoveel thuis bent, is het belangrijk dat de sfeer daar een beetje prettig blijft. Zeker nu we voor de tweede keer in deze situatie zitten.

Vind je het lastig om positief te blijven? Probeer dan eens het volgende:

  1. Schrijf je zorgen van je af
    Een dagboek bijhouden helpt je om je gedachten te ordenen en zorgt er daarmee voor dat ze je minder in beslag nemen. Heb je sinds je kindertijd al geen dagboek meer aangeraakt? Neem de proef maar eens op de som: het werkt écht. Heb je geen dagboek in de buurt, laat je gedachten dan gerust los op een los notitieblaadje. Het effect is hetzelfde.
  2. Besteed extra aandacht aan klein geluk
    Een trouwfeest dat niet doorgaat, niemand die op je verjaardag komt, geen tripje buitenland: dat is balen. Maar als je blijft hangen in wat er niet goed gaat, mis je al die dingen die wél goed gaan. Er is genoeg om blij van te worden, zelfs nu.
  3. Zoek afleiding
    Dit is het moment om een oude hobby nieuw leven in te blazen of je te storten op iets nieuws. Ga lekker creatief aan de slag, maak de tuin winterklaar, word een kei in sudoku’s, sla aan het bakken: doe je ding. Sporten is ook een goede optie. Er is maar weinig dat zo effectief werkt tegen te veel ‘in je hoofd’ zitten als je lichaam eens flink in beweging zetten.
  4. Hoe eerder je accepteert, hoe beter
    De meesten van ons hebben een hoop teleurstellingen moeten doormaken de afgelopen maanden. Kleine teleurstellingen (samen wandelen gaat niet door, het etentje is afgezegd) en grote teleurstellingen (vakantie geannuleerd, een bruiloft moeten verplaatsen, etc.).
    De wereld is plotseling veranderd, en het kost een tijdje voor ons brein om te wennen aan deze nieuwe situatie. Om een nieuw verhaal vorm te geven over hoe onze toekomst eruit zal zien. De situatie is zoals hij is, daar kunnen we niets aan veranderen. Hoe intens, confronterend, teleurstellend, frustrerend, beangstigend of onwenselijk het ook is. Hoe eerder we dit onder ogen zien, des te eerder kunnen we vooruit kijken.
  5. Neem het met de dag
    Wat kunnen we het best doen in snel veranderende tijden waarin we ons onzeker en overweldigd voelen? We nemen het met de dag. We kijken even niet vooruit omdat de toekomst te onzeker en te verwarrend lijkt.
    We kijken naar wat er nu is. In tijden van snelle ontwikkeling buiten jouw controle geeft het rust en balans om je aandacht op vandaag te houden.
    Probeer vandaag kleine, positieve stappen te zetten. En doe dat morgen opnieuw. Zo komen we deze moeilijke periode stap voor stap door.
  6. Beoefen dankbaarheid en compassie
    Er zijn nog altijd een heleboel dingen om dankbaar voor te zijn. Juist als je vaker thuis zit en minder omhanden hebt kun je hier wellicht meer aandacht aan schenken. De zon die opkomt, de fluitende vogels, ja ook in de herfst, je fijne huis, een gezonde maaltijd (zie recept), je wandeling naar de supermarkt. Dingen die we normaal voor lief nemen maar die nu extra waardevol voelen. Dankbaarheid helpt je humeur te verbeteren en je geluksniveau op te krikken.
    Het helpt je ook om meer compassie te beoefenen richting de mensen om je heen. Zelfs als je geen fysiek contact kunt hebben, kun je naar je dierbaren luisteren. Stuur een berichtje, bel ze op, start een video-chat en vraag hoe het met ze gaat. Of je iets voor ze kunt doen of om samen iets te doen. Vaak is met aandacht luisteren al een enorm geschenk.

Je kunt hier lang over praten maar hou het kort, simpel en praktisch. We maken onszelf gek in ons hoofd, we laten emoties de baas zijn en sommige mensen hebben schijt aan de regels van het RIVM. Daar kunnen we wat van vinden maar alles start bij onszelf. Wat nou als we het kleiner maken en eerst proberen om allemaal als individu zelf de beste stappen te nemen? Waar zal dat onze wereld brengen?

Alles begint in je hoofd

Gedachten maken jouw verhaal. En dit verhaal zorgt voor emoties zoals angst en paniek. Maar laten we eerlijk zijn: kunnen wij zien wat er morgen gaat gebeuren? Kunnen wij zien wat de toekomst ons zal brengen? Nee.
Dus, tip nummer één is: schrijf je gedachten op en stel jezelf dan de volgende vragen:
• Zijn dit feiten?
• Is dit de waarheid?
• Wie ben jij zonder deze gedachten?
• Waar heb je wel invloed op?
Juist. Op jezelf. Maak het klein. Hou het in het hier en nu en bekijk het per dag.
• Wat kun jij vandaag doen voor de gezondheid?
• Wat kun jij vandaag doen uit liefde voor een ander?
• Wat kun jij vandaag wel doen voor afleiding?
• Blijf in beweging, ga wandelen of fietsen, al is het maar een klein stukje!
Overvloed start wanneer je loslaat, in welke crisis dan ook.
Overvloed is er namelijk altijd, in welke situatie dan ook. Maar dat ga jij pas zien er ervaren wanneer je dankbaar bent. Schrijf elke avond aan tafel drie dingen op waar je dankbaar voor bent.

Nog even het volgende

• Positief zijn betekent niet dat je altijd op je stralende beste bent, hè? Zo af en toe even diep zuchten of zeggen dat je deze situatie écht heel stom vindt, lucht ook op. Kun je daarna de spreekwoordelijke zon weer opzoeken.
• Wij willen toch allemaal dat het weer ‘normaal’ wordt!
• Ga iets lekkers koken voor je zelf of samen, wij geven alvast een recept…

Nostalgie over het ontstaan van de wandelgroep

Het is eind 2013, begin 2014. Vanuit Accres/Sportstimulering is het idee geboren om in Apeldoorn wandelgroepen te ontwikkelen. De gemeente Apeldoorn heeft daar subsidie voor beschikbaar gesteld. Na overleg met de Stichting Internationale Vierdaagse Apeldoorn en Wooncoörperatie De Woonmensen is in Apeldoorn Noord gekozen voor Het Kristal.

Op 7 maart 2014 is toen Wandelgroep Het Kristal begonnen. Een half jaar later volgde Wandelgroep Orderbos.

De verantwoording en begeleiding kwam bij Het Kristal in handen van Klaas Horrel van Accres en Joop Voerman, oud- medewerker van Accres. Wandelaars van het eerste uur kennen Klaas nog wel. Joop is nog steeds actief in de groep. Als verzamelpunt werd de hal bij Het Kristal gebruikt. Niet altijd een prettige plek om vanuit te starten.
Begonnen werd met een klein groepje van nog geen acht wandelaars.  Langzaam werd het aantal groter en kwamen er ook meer vrijwilligers komen. Hieronder drie foto’s uit april 2014 van een wandeling en rondleiding op de kinderboerderij Laag Buurlo.

Eind 2015 werd duidelijk dat de gemeente Apeldoorn de subsidie vanaf 2016 niet zou verlengen. Geen subsidie uit de sport- of welzijnshoek. Of de wandelgroep op welzijnsgebied niets te betekenen heeft. Wij weten wel beter! De vrijwilligers hebben toen besloten dit niet te laten gebeuren en door te gaan met de groep. 

Bij het groter worden van het aantal wandelaars werd de huiskamer ons vertrekpunt. Koffie&thee na afloop werd gedronken in de brasserie. 

Al met al een stukje geschiedenis. Geschiedenis mag niet verloren gaan. De groep is nog steeds actief, al gooit corona geregeld roet in het wandelen. Mochten er nog meer foto’s uit de begintijd opduiken dan graag per e-mail aan ons toesturen.