Factsheet Wandelen in coronatijd, zomerpeiling 2020

Uit een zomerpeiling van Stichting Wandelnet blijkt dat 66% van de respondenten dit jaar meer is gaan wandelen. 43% wandelde voorheen niet of nauwelijks. 69% wandelt zowel in eigen omgeving als in andere gebieden. Aan het begin van de coronacrisis was dat vooral vanuit huis. De belangrijkste redenen om te gaan wandelen zijn om fit en gezond te worden of te blijven, voor ontspanning en natuurbeleving. In april hielden we een eerste peiling tijdens de intelligente lockdown. In de zomer hebben we opnieuw een vragenlijst verspreid over het wandelgedrag tijdens de coronacrisis en specifiek tijdens de vakantie. 772 respondenten deden mee aan het onderzoek. In dit bericht en in een factsheet presenteren we de belangrijkste uitkomsten en vergelijken die (waar mogelijk) met de cijfers uit ons eerste onderzoek in april.
Lees verder…..

Rolstoelvriendelijke routes

Routes voor mensen die minder goed ter been zijn, moet je met een vergrootglas zoeken. En vind je ze, dan is de informatie vaak gedateerd. Dus check voordat je afreist of de gegevens nog steeds actueel zijn. De routes die we vonden, variëren van kort tot zeer kort, op een enkele (héél lange) uitzondering na. Staatsbosbeheer heeft in elke provincie enkele rolstoelroutes en ook Natuurmonumenten heeft een aantal rolstoelroutes!
Lees verder…..

IVN, afdeling Apeldoorn
IVN betrekt mensen bij natuur, milieu, landschap en leefomgeving. Als u een wandeling in de omgeving van Apeldoorn wilt maken, kunt u een van deze routes gratis downloaden.

  • Rolstoelwandelingen vanaf Casa Bonita
    IVN Apeldoorn heeft in samenwerking met Casa Bonita van de Zorggroep Apeldoorn e.o. zeven (rolstoel)wandelingen ontwikkeld. Via deze routes verkent u de wijk en de omliggende buurten. De routes zijn gratis te downloaden of verkrijgbaar aan de balie van Casa Bonita, Anklaarseweg 91, 7316 MC Apeldoorn.
  • Rolstoelwandelingen vanaf Berkenhove
    IVN Apeldoorn heeft in samenwerking met Appartementencomplex Berkenhove van de Atlant Zorggroep drie (rolstoel)wandelingen ontwikkeld. Via deze routes verkent u de wijk en de omliggende buurten. De routes zijn gratis te downloaden of verkrijgbaar aan de balie van Berkenhove, Koning Lodewijklaan 387b, 7314 AZ Apeldoorn.

Vallen een groot probleem onder ouderen

In 2018 overleden 4 628 inwoners van Nederland door een accidentele val, bijna 600 meer dan in 2017. Dit zijn gemiddeld 13 fatale vallen per dag. Ruim drie kwart van de overledenen was tachtig jaar of ouder. Het aantal doden door een accidentele val stijgt de laatste jaren, en dat is niet alleen een gevolg van de vergrijzing. Dat meldt het CBS.
Lees verder…..

Valpreventie voorkomt veel leed

In en om huis wordt het meest gevallen, zo blijkt uit onderzoek. Vooral de badkamer is berucht. Ook trap, ladder en losse kleedjes zijn bekende boosdoeners. Elk jaar weer laten de cijfers zien dat vallen een groot probleem is onder ouderen. Juist in de leeftijdscategorie 70+ heeft een val vaak zeer ernstige gevolgen en lopen daarbij vooral vaak een gebroken heup of hoofd-hersenletsel op.
Op de website van Plusonline is in oktober hierover ook een artikel verschenen. Hierin staan ook handige tips en zelfs een (gesponsorde) link naar een valpreventiegids. Deze kunt u daar aanvragen.
Lees verder…..

Cijferrapportage

In deze rapportage wordt ingegaan op valongevallen in de privésfeer (i.e. valongevallen die niet in her verkeer, een arbeidssituatie of tijdens sport plaatsvinden) bij ouderen van 65 jaar en ouder. Daarnaast geeft deze rapportage inzicht in de incidentie van een valongeval over de laatste vijf jaar. Ook wordt er ingegaan op de kenmerken van valongevallen in en om huis. Er zal een prognose gemaakt worden voor het aantal valongevallen bij ouderen van 65 jaar en ouder de komende jaren wanneer de incidentie van een valongeval gelijk zou blijven.
Van alle ouderen van 65 jaar en ouder valt ongeveer 34 procent minimaal één keer en 71 procent heeft zich na de val medisch laten behandelen. Van deze groep heeft ongeveer één derde zich laten behandelen in het ziekenhuis en iets meer dan één derde bij huisarts / huisartsenpost.
Ga voor de hele rapportage naar de website: veiligheid.nl en download daar de pdf.

Niet of wel samen wandelen tijdens corona-crisis?

Durf jij nog samen te gaan wandelen? Of kies je er liever voor voorlopig alleen maar thuis te blijven en te mailen of bellen? Check de RIVM-richtlijnen en lees onderstaande tips om toch te wandelen. 

Blijf wandelen!

We zitten met ons allen midden in een ongekende crisis. Corona beheerst ons leven. We kunnen maar het beste thuis blijven, ons sociale leven beperken, om zelf niet besmet te worden en ook geen anderen te besmetten. Wat kunnen we nog wel, wat niet?

Gezondheidsexperts wijzen er op dat we vooral niet moeten vergeten te blijven bewegen. En als wandel-liefhebbers doen we dat het liefste buiten. Zolang we er alléén op uit gaan, lopen we minimaal risico het virus op te doen of over te dragen.
Maar we gaan liever samen dan alléén wandelen of fietsen. Juist in deze tijd, nu wij een groot deel van de tijd alléén zitten. Nu het virus er is, kunnen we nu nog wel samen wandelen? 

Zoals bekend moeten we de richtlijnen van de overheid en het RIVM volgen. Op dit moment hebben we nog de gelegenheid op pad te gaan. Hopelijk krijgen we geen ‘lockdown’ waarbij we alleen nog naar de supermarkt mogen en we niet meer voor ons plezier mogen wandelen en fietsen. Evenementen zijn afgelast. Mogen we nog met iemand anders een wandeling maken? 

Samen wandelen?

Het RIVM zegt: ‘Ja, dat mag. Uiteraard mits we de richtlijnen in acht nemen en ons gezond verstand gebruiken’. Dat zeggen wij al langere tijd. Tot maximaal 4 personen mag er gewandeld worden, maar liever met 2 of 3 wandelaars.
Vanaf donderdag 5 november 2020 mogen er maximaal 2 personen samen wandelen!

In normale omstandigheden raden we aan niet te lang te wachten en zo snel mogelijk samen af te spreken. Maar nu, nu het opzoeken van sociale contacten wordt ontmoedigd, kan je er beter voor kiezen er méér tijd voor te nemen. Dit kan op verschillende manieren:

E-mail, Whatsapp: vraag aan elkaar of je misschien wandelen wilt. Denk na of je echt samen wilt wandelen.
Bel: door elkaar te spreken en elkaars stem te horen, merk je al snel of het leuk is samen te praten.
Videobellen via Skype, Whatsapp, Facetime kan natuurlijk ook om elkaar zowel te horen als zien.
Door desnoods meerdere keren te mailen of te bellen (met of zonder beeld), merk je wel of je interesse gewekt is om samen eens te wandelen. Het hoeft niet een lange wandeling te zijn, een korte mag ook, als je maar in beweging blijft en wat te bepraten hebt. Toch liever niet? Dan is er toch even sociaal contact geweest.
Laat het ons weten als je toch wilt wandelen maar niet direct iemand vindt. Wij kunnen helpen om kleine groepjes te maken of te vinden. Samen sterk in coronatijd, toch?

Tips en richtlijnen

Heb je afgesproken en wil je niets liever dan samen wandelen, zorg dan in ieder geval dat je jezelf en de ander, en je omgeving beschermt, volgens de RIVM richtlijnen:

  • Spreek alleen af als je allebei géén last hebt van neusverkoudheid, hoesten, keelpijn en/of koorts. Heb je de dag van je afspraak last: zeg dan alsnog af. 
  • Ga niet te ver van huis, mijd het openbaar vervoer en mijd drukke plekken, zeker in het weekend. Zoek een rustig gebied op. 
  • Was je handen regelmatig en goed, ook vóór en na je wandeling.
  • Schud geen handen, er zijn genoeg andere leuke manieren elkaar te begroeten.

Wij geven je hieronder nog een aantal waardevolle tips:

  • Neem zelf je koffie of thee in een thermoskan mee en wat lekkers te eten. De meeste horecagelegenheden zijn immers dicht. 
  • Moet je toch hoesten en niesen: doe dat dan in je elleboog of in papieren zakdoekjes. En als je blijft hoesten en niesen: houd (nog meer) afstand en beëindig je ontmoeting!
  • Tot slot, misschien wel de moeilijkste richtlijn tijdens een wandeling: houd afstand tot elkaar. Zolang als je naast elkaar wandelt is wat extra ruimte voldoende. Het is echt wel te doen en je kunt nog steeds praten met elkaar. 
  • Kies een route met niet al te smalle paadjes.
  • Neem een mondkapje mee en desnoods een desinfectiemiddel.
  • Blijf je ergens voor stilstaan, oversteken, verkeerslicht of om te drinken of te eten, houd je dan aan de 1,5 meter maatregel.
  • Een keer even wat dichter bij elkaar lopen of elkaar aanraken is niet direct een probleem. We hebben daar toch allemaal wel eens behoefte aan, als je maar weer je gezond verstand gebruikt.

Juist in deze tijd van sociaal isolement is de behoefte aan contact extra sterk. Rekening houdend met de richtlijnen ter bestrijding van het coronavirus is er toch veel mogelijk. Natuurlijk hoeft het niet bij wandelen te blijven, samen fietsen of bij elkaar op visite gaan kan ook. Ook met de huidige richtlijnen. Het belangrijkste is gewoon te blijven bewegen en contact te houden, op wat voor manier dan ook…..

Moe van het corona-nieuws?

www.freepik.com, ontwerp: Y. Sangdes / Freepik; bew.: WHK

De maatregelen en constante nieuwsstroom rond het virus, maken je misschien sneller onrustig dan normaal. We snappen dat je up-to-date wilt blijven van alles wat er gebeurt, maar een constante stroom van slecht nieuws kan jouw ongerustheid enorm voeden. Het is prima om je te laten informeren over wat corona is, maar niet om daar dagelijks tien keer mee bezig te zijn. Je hoeft het niet te vermijden, zie het onder ogen, maar probeer ook realistisch te blijven.

Leg jezelf eventueel een tijdslimiet op waarin je nieuws volgt. Kijk bijvoorbeeld maximaal één keer per dag het journaal en volg de nieuwsberichten op de radio niet de hele dag. Lees niet al het nieuws wat de kranten brengen of volg al die praat- of opinieprogramma’s op de televisie niet. Iedereen kan tegenwoordig zijn mening ventileren, vooral op ‘social media’.

Laat je niet leiden door illusie

Iedereen kent het wel: na het googelen van je symptomen, lijk je altijd ten dode opgeschreven. Dit is geen werkelijkheid, maar niet meer dan een illusie.

Een illusie gaat verder dan een fantasie. Een fantasie is een droombeeld van onze verbeelding en ook als zodanig herkennen. Een illusie ervaren we als de werkelijkheid of als een mogelijke werkelijkheid in de toekomst. We hebben illusies nodig als we niet goed weten hoe met de werkelijkheid om te gaan. Deze illusies zijn te vergelijken met het begrip gevoelstemperatuur: als het 0 graden Celsius is, maar het door een harde oostenwind aanvoelt als min 10, dan ervaren we de gevoelstemperatuur als de werkelijkheid. We kleden ons erop en kunnen dan niet geloven dat het niet eens vriest.

Het lijkt alsof wij op steeds meer terreinen de gevoelstemperatuur als de werkelijke temperatuur ervaren. Zo kunnen velen zich niet voorstellen dat ze besmet kunnen worden door familieleden, dorpsgenoten of geloofsgenoten. Ze houden niet genoeg afstand van elkaar en zien het gevaar niet. Ook denken velen dat het virus niet zo erg is. De gevoelstemperatuur vervangt de werkelijkheid.

We kunnen niet leven zonder illusies. Feiten lijken er steeds vaker niet toe te doen. Ons leven wordt voor een groot deel bepaald door reclame met fictieve emotionele boodschappen, sociale media met mensen die illusies tonen en het internet waarop nepnieuws welig tiert. De gevoelstemperatuur bepaalt het leven van veel mensen en niet de echte temperatuur. De feiten van het coronavirus zullen vroeg of laat aankloppen in ieders leven en leiden tot grote ‘desillusies’. Behoeften als winkelen, geloven, uitgaan, feesten en het onderhouden van sociale contacten botsen momenteel met de werkelijkheid van het virus waartegen we nog geen remedie hebben.

Wanneer je bijna de hele dag thuiszit, krijg je veel tijd om na te denken. Daardoor heb je ook veel te veel tijd om alle doemscenario’s te analyseren, tot je waarschijnlijk tot de conclusie komt dat we allemaal gedoemd zijn. Dat is natuurlijk helemaal niet zo, dus is het belangrijk om tegenargumenten te verzinnen die jouw gedachten kunnen weerleggen.

Ben je over het algemeen angstig en merk je dat je moeite hebt om rust in je hoofd te krijgen? Wat goed kan helpen is mindfulness of yoga. Een mindfulness-oefening van vijf minuten kan al helpen om even je hoofd stil te zetten. Dan vloeit die spanning in je lichaam in een paar minuten helemaal weg. Yoga kan je daarbij ook helpen, je kunt het zelfs combineren.

Heb je extreem veel last van paniekaanvallen en weet je niet hoe je hier het beste uit kunt komen? Weet dat je altijd ergens terecht kunt. Informeer bij je huisarts voor hulpverlening bij jou in de buurt. 

Maak een routine

Als het coronanieuws je zenuwachtig maakt, kan dat je behoorlijk uitputten. Volg niet continu het nieuws. Stress kan je immers erg moe maken. In deze tijden is het extra belangrijk om goed voor je lichaam te zorgen. Regelmatig bewegen is hierin erg belangrijk. Wist je dat beweging niet alleen je lichaam gezond houdt, maar ook je hoofd? Beweging zorgt voor een betere concentratie en mentale gezondheid. Hoe zorg je ervoor dat je voldoende beweegt in deze tijden? Daag jezelf uit! Bewegen kan op allerlei manieren. Denk aan: een wandeling, een thuis-workout of een online yoga-sessie. Zorg er wel voor dat je altijd 1,5 meter afstand houdt van anderen. Schoonmaken is ook een goeie work-out! Bewegen is niet alleen een manier om je een energieboost te geven, maar je maakt ook endorfine aan. Daardoor voel je je ook meteen een stuk blijer.

Eigenlijk is het allerbelangrijkste dat je gezond eet en blijft bewegen. Probeer iedere dag een keer of twee een ommetje te maken, maar houd daarbij natuurlijk afstand van andere mensen. Met maximaal 4 personen of 1 huishouden in groepsverband een stukje wandelen mag nog steeds. Het behouden we een gezonde leefstijl is belangrijk.

Symptomen coronavirus

De overheid heeft een heel duidelijk lijstje met symptomen over corona, hou je daaraan vast. Als je overmatig last krijgt, kan je altijd de huisarts bellen voor advies.

COVID-19 is een besmettelijke ziekte die wordt veroorzaakt door een nieuw coronavirus. De meeste mensen met COVID-19 hebben lichte tot matige symptomen en herstellen zonder speciale medische behandeling. Het virus dat COVID-19 veroorzaakt, wordt voornamelijk verspreid via vochtdruppeltjes die vrijkomen als een besmette persoon hoest, niest of uitademt. De druppels zijn te zwaar om in de lucht te blijven hangen en dalen snel neer op de grond of andere oppervlakken.
Je kunt besmet raken als je het virus inademt in de buurt van iemand met COVID-19 of als je een besmet oppervlak aanraakt en vervolgens uw ogen, neus of mond aanraakt.

Bronnen:
www.rijksoverheid.nl / www.loketgezondleven.nl / www.steunpuntcoronazorgen.nl / www.rivm.nl / www.gezondheidsnet.nl / www.vnog.nl / www.ggdnog.nl / adfstichting.nl / www.parool.nl / www.metronieuws.nl / www.linda.nl / www.rodi.nl / www.volkskrant.nl / nos.nl

Attentie voor onze wandelaars

Sinds vrijdag 16 oktober 2020 wordt er niet meer samen gewandeld door Wandelgroep Het Kristal!
Volgens de nu geldende maatregelen is het voor ons niet meer mogelijk als groep deze wandelingen te organiseren.

Weer niet aan de wandel…

Sinds half juni hebben we weer kunnen wandelen op de vrijdagochtend vanaf Het Kristal. Maar nu mogen maximaal met 4 personen buiten samen wandelen of een bijeenkomst houden. Omdat de meeste van de groep tot de risicogroep behoren en dat ook geldt voor de bewoners en de meeste bezoekers van Het Kristal gaat dit niet meer. Deze verantwoordelijkheid willen wij niet aan gaan. Eind november kijken we verder. Helaas het is niet anders. Volg ook onze nieuwsbrief.

Alle nu genomen maatregelen zijn er om kwetsbare mensen, onder wie veel ouderen, te beschermen. Ze hebben helaas ook een keerzijde: eenzaamheid en sociaal isolement. Laten we positief blijven, meer naar elkaar omkijken, contact houden, voor elkaar klaar staan als we iets kunnen doen. We zullen net als bij de vorige stop, proberen alles aan te doen om iets van ons te laten horen. Contact houden en samen krijgen we het ook dit keer voor elkaar.

Blijf gezond en let een beetje op elkaar!

rebus – Positief blijven in deze tijd
kaart positief blijven

Alles over het persoonsgebonden budget (pgb)

Op de website van ‘IkWoonLeefZorg’ is een interessant artikel te lezen over het aanvragen van een persoonsgebonden budget. Op deze website staat nog veel informatie over hulp en zorg.
Een pgb geeft veel vrijheid; u regelt het allemaal zelf. U sluit contracten af met zorgverleners, betaalt rekeningen en houdt de administratie bij. U kunt er ook voor kiezen de zorg af te nemen die u via de gemeente of wijkverpleegkundige krijgt aangeboden. Deze ‘zorg in natura’ komt van organisaties waarmee de gemeenten of zorgverzekeraars contracten hebben afgesloten, bijvoorbeeld thuiszorg. Maar als u liever zelf alles regelt, dan kunt u een pgb aanvragen.
Lees verder…..

Op de website van ‘Plusonline’ is een soortgelijk artikel te vinden over het aanvragen van een pgb. Samen met een pgb-test van Per Saldo.
Lees verder…..

Algemene informatie over het pgb is te vinden op de website www.pgb.nl. Voor specifieke vragen kun je de Advieslijn bellen: 0900-742 48 57 (€0,20 per minuut).