Leefstijlmonitor

De Leefstijlmonitor (LSM) is een duurzaam instrument waarin gegevens verzameld worden over leefstijl en is bedoeld voor de onderbouwing van beleid op het gebied van leefstijl en gezondheid. Onder ‘leefstijl’ verstaan we gedrag waarvoor een relatie met goede gezondheid of met gezondheidsproblemen is vastgesteld. Verschillende partijen die zich richten op leefstijl hebben hun krachten gebundeld in het  Consortium van de Leefstijlmonitor. De Leefstijlmonitor zorgt voor een samenhang en voorkomt overlap in gegevensverzamelingen op het gebied van de leefstijl gerelateerde thema’s.  De Leefstijlmonitor is een van de belangrijkste bronnen voor het leveren van landelijke kerncijfers over Leefstijl aan de Staat van Volksgezondheid en Zorg.

Lees verder…..

Beweegrichtlijnen

In 2019 voldeed 49,1% van de Nederlanders van 18 jaar en ouder aan de Beweegrichtlijnen. Dit percentage is het hoogst onder 18-34-jarigen en neemt af met de leeftijd.

De beweegrichtlijnen zijn voor volwassenen en ouderen als volgt gedefinieerd:

  • Bewegen is goed, meer bewegen is beter
  • Doe minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning, zoals wandelen en fietsen, verspreid over diverse dagen. Langer, vaker en/of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel
  • Doe minstens tweemaal per week spier- en botversterkende activiteiten, voor ouderen gecombineerd met balansoefeningen.
  • En: voorkom veel stilzitten
Bijna de helft van Nederlanders voldoet aan Beweegrichtlijnen

In 2019 voldeed 49,1% van de Nederlanders van 18 jaar en ouder aan de Beweegrichtlijnen. Onder 65-plussers is het percentage mannen dat aan de Beweegrichtlijnen voldoet hoger dan het percentage vrouwen.

Nederlanders bewegen én zitten meer dan gemiddeld in EU

Nederlanders scoren het hoogst in de Europese Unie (EU) als het gaat om bewegen naast sportactiviteiten. Voorbeelden van dergelijke activiteiten zijn: fietsen, dansen en in de tuin werken. Maar Nederlanders zitten gemiddeld ook veel vaker dan andere EU-burgers.

Volksgezondheidenzorg.info, een product van het RIVM, biedt open data en onafhankelijke en wetenschappelijk onderbouwde informatie. Deze informatie komt tot stand in samenwerking met een groot aantal experts van verschillende instituten.

Lees verder…..

Wacht niet op vaccin, maar werk aan gezonde leefstijl

Het kan nog maanden tot jaren duren voordat er een vaccin of geneesmiddel beschikbaar is tegen het coronavirus. Maar dat betekent niet dat we tot die tijd stil moeten zitten. Meer dan 1600 artsen en andere medisch experts roepen Nederlanders op om meer werk te maken van een gezonde leefstijl. Want fit zijn verkleint de kans op ernstige symptomen en vergroot de kans op een spoedig herstel.

De link tussen een ernstig beloop van een coronabesmetting en leefstijlziekten zoals overgewicht, diabetes en hart- en vaatziekten wordt steeds duidelijker. Uit RIVM-cijfers blijkt dat meer dan 70 procent van de patiënten die overleden zijn aan het coronavirus, een of meer onderliggende aandoeningen had. Bijna de helft (43,5 procent) had hart- en vaatziekten en een hoge bloeddruk. Een kwart had diabetes type 2.

Lees verder…..

De Nationale Suiker Challenge

Meer dan 60% van de volwassenen in ons land voldoet niet aan de suikerrichtlijn van de Wereldgezondheidsorganisatie. Hoe meer suiker je binnenkrijgt, hoe groter de kans op overgewicht en daardoor diabetes type 2. Een week zonder suiker heeft dus zo zijn voordelen.

Zeven dagen gezond eten en drinken zonder suiker: dat is de Nationale Suiker Challenge van het Diabetes Fonds. Meedoen is goed voor je gezondheid, verrassend lekker en helemaal gratis. Ga jij de uitdaging aan? 

Lees verder….

Wandelen langs oorlogsmonumenten

In 2020 is Apeldoorn 75 jaar bevrijd. In en rondom Apeldoorn vind je sporen van de Tweede Wereldoorlog: het verzet, de jodenvervolging en de bevrijding. Deze route voert je langs bijzondere oorlogsmonumenten.
Op de website van Uit in Apeldoorn staat deze hele route aangegeven met de verklarende teksten. De totale afstand is ongeveer 6,6 km.
Lees verder…..

Audiotour Canadian Walk vanaf maandag 1 juni beschikbaar

Op 17 april 1945 werd Apeldoorn bevrijd. Binnenkort kan deze bijzondere gebeurtenis per audiotour beleefd worden. Deelnemers worden meegenomen van Canada naar de stranden van Normandië, tot aan de grens van Apeldoorn waar dappere mannen de stad bevrijdden. Ontdek 26 persoonlijke en bijzondere verhalen van veteranen en burgers. De route is vanaf maandag 1 juni beschikbaar in de Play Store en App Store.
Lees verder…..

De 8 voordelen van wandelen

Dat wandelen goed is, weten we allemaal! Maar, wáárom is wandelen zo goed voor je? Wandelen is gezond! Iedereen heeft beweging nodig om fit en gezond te blijven. Door dagelijks een half uurtje te bewegen, verklein je de kans op ziekten en verbeter je de algehele quality of life. Ben je benieuwd naar nog meer voordelen van wandelen? In de blog op de website van Life-Line zetten zij voor jou een aantal voordelen van regelmatig wandelen op een rij!

Let op: ga niet wandelen in een druk gebied, houdt minimaal 1,5 meter afstand van anderen en houd je aan de corona maatregelen!

Lees verder…..

Wandelen of fietsen in tijden van corona

Wandelen in tijden van corona

Naar buiten toe voor een fijne wandeling? Dan alléén in je eigen buurtje en altijd op ten minste 1,5 meter afstand van andere mensen… Ondanks dit advies wordt er heel wat afgewandeld in parken, bossen, duinen en op de hei. Hoe bewaar je afstand tot wandelaars en andere actievelingen? Met de corona-etiquette ga je zo veilig mogelijk op pad.
De website van de ANWB geeft extra tips.

Lees verder……

Fietsen in tijden van corona

Fietsen? Dat doen we nu even op een hometrainer. En als je écht naar buiten moet, dan op ten minste 1,5 meter afstand van andere mensen… Dat weten we allemaal en toch is het gezellig druk op de fietspaden. Op de fiets naar de supermarkt of een recreatief rondje in de buurt, hoe bewaar je afstand tot andere fietsers? ‘Hoe heurt dat’ op het fietspad? 
De website van de ANWB geeft ook voor het fietsen tips.

Lees verder…..

Pas op voor ondervoeding

Diëtisten in Nederland maken zich zorgen. Zorgen over de ouderen die nu massaal thuis moeten blijven. Want ouderen lopen altijd al kans op ondervoeding, maar nu helemaal. Tips om ondervoeding bij een oudere in je omgeving te voorkomen. 

Het is lastig om ondervoeding te herkennen bij ouderen. Helemaal als iemand nog redelijk op gewicht is (of zelfs wat te dik is). Maar het is zaak om alert te zijn op ondervoeding. Minder goede eetlust, bord niet meer leegeten, geen puf meer hebben om zelf de maaltijden klaar te maken…. Dit zijn signalen waarbij alarmbellen moeten gaan rinkelen. Helemaal als iemand extra energie nodig heeft vanwege een ziekte. Bij een paar dagen niet of niet genoeg eten, holt de voedingstoestand achteruit. Op dit moment is naar schatting 15-20 procent van de thuiswonende ouderen boven de 70 jaar ondervoed. Onder ouderen die thuiszorg ontvangen, is dit percentage nog hoger en zelfs 30-40 procent.

Lees verder…..