Samen één in tijd van Coronacrisis

SIRE steekt Nederlanders hart onder de riem

We zitten in een onwerkelijke situatie. Corona raakt 100% van de Nederlanders en we hebben elkaar harder nodig dan ooit. Er zijn vele hartverwarmende en onbaatzuchtige initiatieven waarbij Nederlanders elkaar hulp, advies en steun bieden. SIRE wil deze lieve initiatieven een podium geven en start daarom vandaag met #DASLIEF. Om iedereen die nu iets extra’s voor een ander doet te bedanken en anderen te inspireren ook iets liefs te doen. En daarmee het saamhorigheidsgevoel verder te vergroten. Daarnaast hoopt SIRE dat Nederlanders zich ook een beetje gesteund en trots voelen in deze moeilijke tijd.

#DOESLIEF
In maart 2019 riep SIRE met #DOESLIEF Nederlanders op om wat liever voor elkaar te zijn, nadat onderzoek liet zien dat onze maatschappij steeds meer onaardig gedrag vertoont. Deze oproep kreeg enorm veel support: #DOESLIEF werd veelvuldig gebruikt in het dagelijks leven, op sociale media en in de journalistiek. Ruim 4 van de 10 Nederlanders* vond in december 2019 ‘Asociaal gedrag en het gebrek aan tolerantie’ dan ook het belangrijkste maatschappelijke issue van 2019.

#DASLIEF
Exact een jaar later en met ons land middenin een ongekende situatie, laten Nederlanders ook een hele andere kant van zichzelf zien. De oproep van vele Nederlanders om liever voor elkaar te zijn, wordt massaal in de praktijk gebracht met vele hartverwarmende en onbaatzuchtige initiatieven om anderen te helpen. Dit gevoel van compassie maakt Nederland net iets mooier in deze tijd. Daarom werd op 27 maart #DASLIEF gelanceerd.
Lees verder…..

Er is licht aan het einde van de duisternis

Dat is de boodschap van een video die maandag 30 maart online komt. Het lukte de jonge bedrijfskundige Talitha Muusse (1991) om dertien levensbeschouwelijke leiders bij elkaar te krijgen voor een gemeenschappelijke boodschap.

In het filmpje zijn leiders te zien uit alle grote religieuze en levensbeschouwelijke stromingen, zoals het christendom (bijvoorbeeld Ruben van Zwieten en Ruthoom), de islam (Yassin Elforkani), het jodendom (Yanki Jacobs, Awraham Soetendorp) en het humanisme (Boris van der Ham).
Muusse miste de stem van levensbeschouwelijke en religieuze leiders in deze tijd. “Er wordt een collectief beroep op ons gedaan als samenleving om moed te houden. Dat geeft best veel druk op mensen. Ik ontvang signalen dat mensen zich lamgeslagen voelen. Het vraagt mentaal veel van ons”, vertelt de initiatiefnemer.

Samen één
Muusse denkt dat er normaal te veel in hokjes wordt gedacht, in verschillen. “We zijn in het debat vaak aan het vingerwijzen”, vindt ze. Het coronavirus maakt echter geen onderscheid, dus daarom kan deze boodschap zo gezamenlijk zijn. “We zijn nu samen één”, vindt ze.
Emeritus rabbijn Awraham Soetendorp sluit zich hierbij aan. Hij vindt de crisis paradoxaal: “In isolatie zijn wij het meest verbonden met elkaar”, vindt hij: “De crisis brengt bewondering voor degenen die dag en nacht werken om ons bij te staan als we ziek worden.” 
Lees verder…..

Kievitseieren, ijsvogels en orchideeën in Park Zuidbroek

In het nieuwe Apeldoornse stadspark Zuidbroek zijn inmiddels ook de eerste kievitseieren gevonden en groeien zeldzame orchideeën. Natuur en recreatie gaan er hand in hand.
Weilanden en akkers hebben in het gebied plaatsgemaakt voor honderden nieuwbouwwoningen. Een deel in het gebied in het noordoosten van Apeldoorn is ingericht als stadspark. Een groot grasveld wordt er gebruikt als evenemententerrein en er is ruimte voor de natuur. Daar is de toplaag van de voormalige landbouwgrond afgegraven. Op het drassige land groeien nu mossen en zeldzame planten, zoals de gevlekte orchis en de parnassia.

Podcast ‘Park Zuidbroek’

Bertus de Vries woont een paar honderd meter bij het park vandaan. Samen met andere ‘Vrienden van Park Zuidbroek’ zet hij zich in voor het stadspark. Bertus neemt BuitenGewoon-Radioverslaggever Laurens Tijink mee het park in.
Lees en luister verder…..

Sociaal isolement tijdens thuiszitten? ‘Hou contact met elkaar’

Voor veel mensen betekent het coronavirus een plotseling ‘sociaal isolement’. Het is het belangrijk dat we in deze periode wel contact blijven houden met elkaar. Dit geldt ook voor de deelnemers van onze wandelgroep.
Van weken alleen zijn ga je niet dood, maar je kan er wel ziek van worden. Je hebt soms het gevoel dat je tegen de muren aanloopt, of dat de muren op je af komen.
Ouderen dreigen door het coronavirus minder bezoek en aandacht te krijgen van familie en mantelzorgers. Kinderen en kleinkinderen besluiten bij kleine verkoudheidssymptomen al bezoekjes af te gelasten. Daarnaast zijn ook nog de meeste activiteiten afgelast. En laten we eerlijk zijn, volwassenen met wel of geen kinderen, die er naast ook nog werken, hebben het ook niet makkelijk. Laat staan mensen die in de gezondheidszorg werken.

Regelmaat

Probeer nieuwe regelmaat te krijgen via vaste patronen. Het leven loopt nu eenmaal anders en reageer daarop. Niet door stress of negatief te denken, maar vooral naar de positieve dingen in het leven te kijken.
Maak meerdere keren per dag een klein ommetje en kijk goed om je heen, geniet van kleine dingen in de natuur. Zelfs van lichte regen kun je genieten. Doe de boodschappen niet in één keer maar verdeel dit en zoek rustige uurtjes in de winkel op. Heb je hobby’s of had je die vroeger? Besteed er meer tijd aan of pak het opnieuw op. Als je ergens meer van wilt weten, zoek het dan op en lees daarover. De digitale wereld verruimd je blik als je nieuwsgierig bent. Lezen en puzzelen zijn hele goede tijdverdrijven. Ben je of was je vroeger creatief, besteed daar tijd aan of begin opnieuw. Inspiratie is op internet genoeg te vinden. Zorg vooral voor een nieuwe regelmaat in je dagritme!
Hou contact met elkaar, met familie, vrienden en kennissen. Juist de digitale wereld geeft je die mogelijkheid. Het hoeft niet altijd van een ander uit te gaan, neem zelf het ook initiatief. Doe dat niet elke dag, maar een of twee keer per week. Maak via WhatsApp een familiegroep aan of laat die aanmaken door een familielid. Je kunt ’s morgens even een berichtje sturen door gewoon goede morgen te appen. De familie weet dan dat je wakker bent.

Wat doen wij

Al kunnen we dan niet wandelen en na afloop koffie of thee blijven drinken. Gezellig samen in de huiskamer zit er even niet in. Wij proberen wel in contact te blijven. We doen dit via e-mail, WhatsApp en de nieuwsbrief. Tevens zullen we zo nu en dan iemand opbellen om even te praatje te maken. Ons bellen kan natuurlijk altijd.
Zo proberen we toch contact te houden, positief te blijven, om straks weer samen aan de wandel te gaan. Ik kijk daar nu al naar uit, jij ook?
Blijf gezond en let een beetje op elkaar. Dan komt het allemaal wel goed.

Waarom (af en toe) vervelen gezond is

Weet je nog toen je als kind uren in je eigen fantasiewereld kon doorbrengen? Na school met vriendjes hutten bouwen of met poppen spelen, zonder de tijd in de gaten te hebben. Als volwassenen zijn we allemaal ‘druk’ en is vervelen bijna een taboe geworden. Vijf redenen waarom het toch goed is om je af en toe eens ouderwets te vervelen. 
Maar eerst: wat is vervelen precies? Volgens psycholoog Wijnand van Tilburg treedt verveling op wanneer je activiteit niet voldoet aan een natuurlijke behoefte aan prikkels. Hij denkt dat dat een signaal is om jezelf uit een zinloze routine te halen. ‘Dus kan verveling je motiveren om een zinvollere activiteit te ontplooien’, legt Van Tilburg in de Volkskrant uit.
Lees verder…..

Vriendelijkheid vertraagt het ouder worden

Diverse studies tonen aan dat vriendelijkheid het geluksniveau verhoogt, maar nieuw onderzoek bewijst dat het ook gezonder ouder worden bevordert.
Een beetje vriendelijkheid toevoegen aan je dag vergroot je zelfvertrouwen, ondersteunt je immuunsysteem, verbetert de gezondheid van je hart en bevordert het gezond ouder worden.
Dus waarom zou je niet een beetje vriendelijkheid toevoegen aan je dag. Vriendelijkheid inspireert de mensen om je heen. Bedenk hoe we met vriendelijkheid kleine veranderingen teweeg kunnen brengen, en tegelijkertijd leren hoe gelukkig we ervan worden, Het is absoluut een win-win situatie!

Wat betekent vriendelijkheid?

Vriendelijkheid is dat je je vriendelijk opstelt naar andere mensen. Het hoeft niet duur te zijn, of veel tijd te kosten. Het geeft gewoon een beetje liefde, dankbaarheid, en medeleven aan de mensen om je heen.
En wist je dat je door vriendelijk te zijn, ook vriendelijkheid terug krijgt? Alleen al het zien van een vriendelijk gebaar kan het geluksniveau verhogen en de kijker stimuleren ook vriendelijk te zijn. Dit is precies waarom de ‘goed voorbeeld doet goed volgen’ methode zo goed werkt.
Lees verder…..

Bewegen belangrijk, ook in deze crisis

De Rijksoverheid heeft maatregelen ingesteld om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan.  

  • Iedereen in Nederland: blijf thuis bij klachten van neusverkoudheid of hoesten, keelpijn of koorts. Mijd sociaal contact. Beperk bezoek aan kwetsbare personen. Bel alleen met de huisarts als de klachten verergeren (koorts > 38 graden Celsius en moeite met ademhalen) en je medische hulp nodig hebt.
  • Iedereen in heel Nederland: probeer zoveel mogelijk thuis te werken of de werktijden te spreiden.
  • Voor kwetsbare personen (ouderen en personen met verminderde weerstand) geldt: vermijd grote gezelschappen en openbaar vervoer. Mensen wordt dringend verzocht om bezoek aan kwetsbare personen te beperken.
  • Iedereen in Nederland wordt gevraagd om waar mogelijk 1,5 meter afstand van elkaar te bewaren. Ook bijvoorbeeld bij het boodschappen doen.
  • Voor zorgpersoneel: er wordt veel van je gevraagd. Blijf pas thuis als je klachten hebt en koorts. Overleg zo nodig met je werkgever. En reis niet naar het buitenland.
  • Hogescholen en universiteiten wordt verzocht onderwijs online aan te bieden in plaats van grootschalige colleges.
  • Bijeenkomsten met meer dan 100 personen zijn in heel Nederland afgelast. Dat geldt ook voor publieke locaties zoals musea, concertzalen, theaters, sportclubs en sportwedstrijden.
  • Scholen en kinderdagverblijven gaan dicht vanaf maandag 16 maart tot en met maandag 6 april. Het gaat hierbij om scholen in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en mbo middelbaar beroepsonderwijs .
  • Voor kinderen van ouders in bijvoorbeeld de zorg, politie, openbaar vervoer en brandweer is er wel opvang in de school en het kinderdagverblijf, zodat hun ouders kunnen blijven werken. Deze opvang is zonder extra kosten. Klik hier voor een lijst van cruciale beroepsgroepen.
  • Docenten gaan onderwijs op afstand organiseren voor kinderen die thuis zitten, met prioriteit voor eindexamenleerlingen in het voortgezet onderwijs en het mbo.
  • Alle eet- en drinkgelegenheden gaan dicht vanaf zondag 15 maart 18.00 uur tot en met maandag 6 april.
  • Sport- en fitnessclubs, sauna’s, seksclubs en coffeeshops sluiten vanaf zondag 15 maart 18.00 uur tot en met maandag 6 april.

Wandelen of bewegen?
Dan blijft het dus nog mogelijk, als je geen klachten hebt en niet tot de risicogroep behoort, alleen of met iemand te wandelen. Vermijd daarmee drukke plaatsen en contact met groepen mensen. Ga vaker boodschappen doen op rustige tijden. Kleine beetjes tegelijk, hamsteren is niet nodig. Zorg wel dat je een aantal maaltijden in huis hebt. Je kunt zelf ook ziek worden!

Wil je of kun je niet naar buiten, doe dan thuis oefeningen om in beweging te blijven. Doe mee met ochtend-gymnastiek op tv: Nederland in beweging, NPO1. Ga vaker stofzuigen of de ramen lappen. Denk alvast aan de voorjaars-schoonmaak begin maar alvast. Belangrijk is dat je op een gezonde manier in beweging moet blijven en altijd je gezonde verstand gebruiken. Dat geldt natuurlijk voor alles wat je doen. Laat je vooral niet gek maken!
De website van het Voedingscentrum geeft ook een aantal adviezen voor het eten in deze dagen.

De website van het RIVM geeft antwoord op de vele vragen die er leven onder de mensen. Geloof vooral niet alles wat er op social media wordt verteld, gebruik zelf je gezond verstand en kijk wat verder.

In 2016 hebben bijgaand kaartje eens gebruikt bij onze lunch in de toenmalige brasserie. Nooit gedacht dat dit nog eens gebruik kon worden.

Kleine beetjes bewegen, zijn net zo effectief. Als je maar aan je dertig minuten bewegen per dag komt. Het heeft ook een positieve invloed op je hersens, minder kans om negatieve gedachten te krijgen.
Kijk ook eens op de site Bewegen voor je brein, genoeg te vinden om je hersens eens meer beweging te geven….

Wij mensen zijn gemaakt voor matig intensieve beweging. Het mooie van matig intensief bewegen is dat het super simpel is (om te doen) en super gezond blijkt te zijn. Bij matig intensieve beweging, zoals wandelen en fietsen, verlaag je het risico op tal van nare aandoeningen zoals diabetes 2, hoge bloeddruk en allerlei andere “welvaartsziekten”. Ook is matig intensieve beweging een vetverbrander bij uitstek. Hoe mooi is dat? Je valt er dus van af. Wanneer je een lange periode te weinig lichaamsbeweging hebt gehad zijn vormen van matig intensief bewegen een goede manier om je weer fitter en gezonder te voelen (en om flink wat calorieën te verbranden).

Wat is matig intensieve beweging?
Matig intensieve beweging zijn vormen van lichte beweging. Denk hierbij aan wandelen, fietsen, huishoudelijke klusjes en dergelijken. Geen ingewikkelde dingen dus. Vanwege de lichte intensiteit kun je tijdens deze vorm van lichaamsbeweging over het algemeen een normaal gesprek voeren. Je wordt er dus niet erg moe van en je kunt het, over het algemeen, lang volhouden.
Lees verder…..

Wandelen hét medicijn

De Ierse neurowetenschapper Shane O’Mara stelt in een interview met NRC dat ‘veel en langer wandelen’ goed is voor lichaam én geest. ‘Het leven is tegenwoordig zodanig ingericht dat bewegen niet meer echt nodig is. Velen van ons zitten de hele dag achter een beeldscherm en het eten wordt thuisbezorgd of we gaan met de auto naar supermarkt.
En dat terwijl wandelen de grootste probleemoplosser is die er bestaat’, aldus Shane O’Mara.

‘Hopelijk zullen huisartsen wandelen ooit beschouwen als medicijn. Een medicijn zónder bijwerkingen. Op de Shetlandeilanden worden al strandwandelingen voorgeschreven door huisartsen, om zodoende lichamelijke en geestelijke aandoeningen preventief te verhelpen. Het advies? Vier keer per week om en nabij vijftien kilometer wandelen. Het maakt je zowel fysiek als mentaal gezonder.’ 

Wie echt wil lopen en oefenen zou volgens O’Mara een ruige of op zijn minst ongelijkmatige ondergrond moeten kiezen. Dan wordt wandelen moeilijker voor je hersenen, zodat ze actiever moeten zijn. Want als je beweegt is je brein ook actief. De Ierse neurowetenschapper noemt dat ‘mindwandering’

Wandelen kan overal, of je nu in de natuur bent of in de stad. In de stad is het wel handig als je een route neemt waarbij je lekker kunt doorlopen en niet elk moment wordt gedwongen te stoppen vanwege het verkeer. O’Mara zelf woont bijvoorbeeld in de heuvels op zo’n twintig kilometer van zijn werk aan Trinity College Dublin. Hij stapt steevast een paar haltes eerder uit het openbaar vervoer, zodat hij de rest van zijn tocht wandelend kan voltooien.
O’Mara vervolgt: ‘De hippocampus, één van de allerbelangrijkste hersenonderdelen, wordt sterker als je meer beweegt. Bewegen is essentieel, want als je spieren achteruit gaan, dan gaan ook je hersenen achteruit. En wandelen heeft zowel een herstellende als een genezende werking. Je zou kunnen zeggen: Je wordt oud als je blijft bewegen en als je stopt met bewegen word je niet oud.’

O’Mara schreef over dit onderwerp onlangs een boek. Het heet ’Te voet’ (!) en heeft als ondertitel ‘Hoe twee benen de mens verder brengen’.

Bron: NRC