Fitte 65-plusser: tips om te blijven bewegen

Bewegen is goed, meer bewegen is beter! Weet jij hoeveel je moet bewegen om gezond te blijven? De corona-crisis heeft laten zien hoe belangrijk het is om fit te blijven. Ook thuis bewegen kan heel goed. Wij zetten hier tips en informatie op een rij om te blijven werken aan je gezondheid.
Het is belangrijk om aandacht te schenken aan alle vormen van bewegen. Die beweegvormen zijn samengevat in de beweegrichtlijnen. Lukt het lichamelijk niet om de richtlijnen te halen? Doe dan gewoon iets minder, maar blijf wel bewegen. Voor iedereen geldt: probeer op te bouwen waar het kan.
Lees verder…..

Zorg goed voor jezelf

Gezond leven houdt je weerstand op peil. Je wordt minder snel ziek en bent beter beschermd tegen ziekmakende bacteriën en virussen, zoals het coronavirus. En als je toch ziek wordt, herstel je meestal sneller. Gezond leven hoeft niet ingewikkeld te zijn. Met kleine stappen maak je al een verschil.
Lees verder…..

Het effect van plantaardig eten op reuma

Gezond eten, en vooral plantaardig eten, heeft een directe link met reuma. Wat heeft de zelfgemaakte tomatensaus, broccoli en een pan vol groentes te maken met reuma? Misschien meer dan je denkt. Gezond eten is belangrijk – voor elk mens. Maar gezond eten, en vooral plantaardig eten, heeft een directe link met reuma. 
Lees meer over het effect van meer groente en peulvruchten bij reuma.

Van ziek naar gezond met een plantaardig dieet

Jezelf genezen met een (overwegend) plantaardig dieet. Kan dat? Genezen is misschien een groot woord. Nederland is sowieso terughoudend met dit soort grote claims. Maar soms kan het, ja. In Duitsland wordt voeding ingezet als medicijn tegen reuma. In Amerika vergoeden verzekeraars een leefstijlprogramma met een overwegend plantaardig dieet bij hart- en vaatziekten. In Nederland is ook een voorzichtige eerste stap gezet nu er twee verzekeraars zijn die een dieet tegen diabetes type 2 vergoeden. ‘Een voorzichtige ommekeer’, hoopt hoogleraar nutritional biology Renger Witkamp van de Wageningen Universiteit. ‘Hopelijk volgen meer verzekeraars dat voorbeeld. Ik kom steeds meer artsen tegen die niet meer willen dweilen met de kraan open.’
Lees verder een artikel uit De Volkskrant.

Kan andere voeding helpen bij reuma?

Reuma: het is een pijnlijke en onvoorspelbare aandoening. In totaal hebben bijna 2 miljoen Nederlanders een vorm van reuma. In deze aflevering van Gezond Gesprek spreken we reumatoloog Dirkjan van Schaardenburg over de laatste ontwikkelingen omtrent deze aandoening en de invloed van voeding en leefstijl. 

Vroeger werden reumatische klachten eigenlijk alleen behandeld met medicijnen. Die medicijnen zijn gelukkig steeds beter, maar er is nog meer nieuws te melden. Want mogelijk kan een andere manier van eten ook helpen om de reumatische pijn te lijf te gaan en opvlammingen te voorkomen. Reumatoloog Dirkjan van Schaardenburg is bezig met een onderzoek naar voeding en reuma. Luister beslist naar deze aflevering van Gezond Gesprek als jij – of iemand in je omgeving – last hebt van reumatische klachten!
Luister naar de podcast op Gezondheidsnet.

Te veel vitamines innemen niet altijd goed

Je slikt dagelijks een multi-vitamine. Maar nu hoor je dat vitamine D zou helpen tegen corona, dus die neem je er ook nog bij. En o ja, je slikt ook nog een vitamine B-complex. Want baat het niet, het schaadt ook niet. 
Op de website van Gezondheidsnet is een artikel verschenen over het te veel binnenkrijgen van verschillende vitamines. Zeker voor senioren in onze wandelgroep van belang.

Vitamines hebben een gezond imago en dat is niets voor niets. Van weerstand tot energievoorziening, van bloed tot botten en van gezichtsvermogen tot spieren: vitamines zijn onontbeerlijk voor het functioneren van zo’n beetje alle onderdelen van je lichaam. Ze verzorgen zelfs je huid van binnenuit. En als je een keer een wondje hebt, zou er zonder vitamines geen korstje op komen. Geen wonder dus dat veel mensen denken: hoe meer vitamines, des te beter. Maar zoals wel vaker geldt voor alles waar ’te’ voor staat: ook van bepaalde vitamines kun je te veel binnenkrijgen.
Lees verder…..

Effect voeding op hoge bloeddruk

Op dezelfde site is ook een artikel te vinden over de invloed van voeding bij hoge bloeddruk. In verreweg de meeste gevallen komt hoge bloeddruk niet alleen. Mensen hebben vaak hoge bloeddruk én overgewicht. Of hoge bloeddruk én een verhoogd cholesterol. Of hoge bloeddruk én een voorstadium van diabetes. De oorzaak van de hoge bloeddruk, en van de andere symptomen, ligt dan in metabole ontregeling. Daarbij maakt het lichaam teveel insuline aan, en dat leidt onder andere tot een hogere bloeddruk. Door te veel insuline houdt het lichaam zout en vocht vast en dat zorgt er vervolgens voor dat de bloeddruk stijgt.
Lees verder…..

Wel of niet voedingssupplementen?

Ook op de verschillende websites van het Voedingscentrum en van Radar+ is hier meer informatie over te vinden. Zit je in een groep met meer risico op een tekort aan een bepaald vitamine, dan wordt een supplement aangeraden. Voor een paar groepen gelden speciale adviezen.

Effectieve valpreventie

Valongevallen vormen een belangrijk en toenemend probleem onder ouderen. Een valongeval is de belangrijkste oorzaak van letsel bij ouderen. Iedere 4 minuten wordt er een 65-plusser op de Spoedeisende Hulp opgenomen omdat hij gevallen is. Met het oog op de vergrijzing zullen deze aantallen de komende jaren alleen maar toenemen. De prognose is dat het aantal SEH-bezoeken na een valongeval stijgt met 47% tot 2050. Het letsel opgelopen door een valongeval heeft veel impact op de zelfredzaamheid van ouderen, het langer thuis kunnen wonen en de kwaliteit van leven. 
Gerichte valpreventie is essentieel om deze problematiek een halt toe te roepen en is bovendien ook zeer goed mogelijk. Er is veel wetenschappelijk bewijs hoe het valrisico bij ouderen verminderd kan worden en  er zijn meerdere (kosten)effectieve interventies beschikbaar. VeiligheidNL zet zich in om de kennis en expertise over valpreventie verder te verspreiden en om op een effectieve manier bij te dragen aan de oplossing van dit groeiende probleem.
Lees verder…..

Tips om vallen te voorkomen

Jaarlijks belanden veel mensen op de spoedeisende hulp als gevolg van een val. Valongevallen zijn de meest voorkomende oorzaak van letsel door een ongeval bij ouderen. Vallen is in veel gevallen vermijdbaar, en goede voorbereiding verkleint het risico op vallen. Kijk met kleine, simpele aanpassingen in gedrag en woonomgeving je het risico op vallen verkleint!
Lees verder…..

Handige checklist om vallen te voorkomen

Gebruik de handige checklist van Het Rode Kruis om er zeker van te zijn dat je er alles aan doet om vallen te voorkomen. Download de checklist, print deze uit en loop alle tips door. Hang de checklist daarna op een handige plek zodat je regelmatig kunt controleren of je de tips nog in acht neemt. Ook te vinden op de website van het Rode Kruis.

Lees ook het bericht: Vallen groot probleem… op onze website.

Nostalgie over het ontstaan van de wandelgroep

Het is eind 2013, begin 2014. Vanuit Accres/Sportstimulering is het idee geboren om in Apeldoorn wandelgroepen te ontwikkelen. De gemeente Apeldoorn heeft daar subsidie voor beschikbaar gesteld. Na overleg met de Stichting Internationale Vierdaagse Apeldoorn en Wooncoörperatie De Woonmensen is in Apeldoorn Noord gekozen voor Het Kristal.

Op 7 maart 2014 is toen Wandelgroep Het Kristal begonnen. Een half jaar later volgde Wandelgroep Orderbos.

De verantwoording en begeleiding kwam bij Het Kristal in handen van Klaas Horrel van Accres en Joop Voerman, oud- medewerker van Accres. Wandelaars van het eerste uur kennen Klaas nog wel. Joop is nog steeds actief in de groep. Als verzamelpunt werd de hal bij Het Kristal gebruikt. Niet altijd een prettige plek om vanuit te starten.
Begonnen werd met een klein groepje van nog geen acht wandelaars.  Langzaam werd het aantal groter en kwamen er ook meer vrijwilligers komen. Hieronder drie foto’s uit april 2014 van een wandeling en rondleiding op de kinderboerderij Laag Buurlo.

Eind 2015 werd duidelijk dat de gemeente Apeldoorn de subsidie vanaf 2016 niet zou verlengen. Geen subsidie uit de sport- of welzijnshoek. Of de wandelgroep op welzijnsgebied niets te betekenen heeft. Wij weten wel beter! De vrijwilligers hebben toen besloten dit niet te laten gebeuren en door te gaan met de groep. 

Bij het groter worden van het aantal wandelaars werd de huiskamer ons vertrekpunt. Koffie&thee na afloop werd gedronken in de brasserie. 

Al met al een stukje geschiedenis. Geschiedenis mag niet verloren gaan. De groep is nog steeds actief, al gooit corona geregeld roet in het wandelen. Mochten er nog meer foto’s uit de begintijd opduiken dan graag per e-mail aan ons toesturen.

Vallen een groot probleem onder ouderen

In 2018 overleden 4 628 inwoners van Nederland door een accidentele val, bijna 600 meer dan in 2017. Dit zijn gemiddeld 13 fatale vallen per dag. Ruim drie kwart van de overledenen was tachtig jaar of ouder. Het aantal doden door een accidentele val stijgt de laatste jaren, en dat is niet alleen een gevolg van de vergrijzing. Dat meldt het CBS.
Lees verder…..

Valpreventie voorkomt veel leed

In en om huis wordt het meest gevallen, zo blijkt uit onderzoek. Vooral de badkamer is berucht. Ook trap, ladder en losse kleedjes zijn bekende boosdoeners. Elk jaar weer laten de cijfers zien dat vallen een groot probleem is onder ouderen. Juist in de leeftijdscategorie 70+ heeft een val vaak zeer ernstige gevolgen en lopen daarbij vooral vaak een gebroken heup of hoofd-hersenletsel op.
Op de website van Plusonline is in oktober hierover ook een artikel verschenen. Hierin staan ook handige tips en zelfs een (gesponsorde) link naar een valpreventiegids. Deze kunt u daar aanvragen.
Lees verder…..

Cijferrapportage

In deze rapportage wordt ingegaan op valongevallen in de privésfeer (i.e. valongevallen die niet in her verkeer, een arbeidssituatie of tijdens sport plaatsvinden) bij ouderen van 65 jaar en ouder. Daarnaast geeft deze rapportage inzicht in de incidentie van een valongeval over de laatste vijf jaar. Ook wordt er ingegaan op de kenmerken van valongevallen in en om huis. Er zal een prognose gemaakt worden voor het aantal valongevallen bij ouderen van 65 jaar en ouder de komende jaren wanneer de incidentie van een valongeval gelijk zou blijven.
Van alle ouderen van 65 jaar en ouder valt ongeveer 34 procent minimaal één keer en 71 procent heeft zich na de val medisch laten behandelen. Van deze groep heeft ongeveer één derde zich laten behandelen in het ziekenhuis en iets meer dan één derde bij huisarts / huisartsenpost.
Ga voor de hele rapportage naar de website: veiligheid.nl en download daar de pdf.

Moe van het corona-nieuws?

www.freepik.com, ontwerp: Y. Sangdes / Freepik; bew.: WHK

De maatregelen en constante nieuwsstroom rond het virus, maken je misschien sneller onrustig dan normaal. We snappen dat je up-to-date wilt blijven van alles wat er gebeurt, maar een constante stroom van slecht nieuws kan jouw ongerustheid enorm voeden. Het is prima om je te laten informeren over wat corona is, maar niet om daar dagelijks tien keer mee bezig te zijn. Je hoeft het niet te vermijden, zie het onder ogen, maar probeer ook realistisch te blijven.

Leg jezelf eventueel een tijdslimiet op waarin je nieuws volgt. Kijk bijvoorbeeld maximaal één keer per dag het journaal en volg de nieuwsberichten op de radio niet de hele dag. Lees niet al het nieuws wat de kranten brengen of volg al die praat- of opinieprogramma’s op de televisie niet. Iedereen kan tegenwoordig zijn mening ventileren, vooral op ‘social media’.

Laat je niet leiden door illusie

Iedereen kent het wel: na het googelen van je symptomen, lijk je altijd ten dode opgeschreven. Dit is geen werkelijkheid, maar niet meer dan een illusie.

Een illusie gaat verder dan een fantasie. Een fantasie is een droombeeld van onze verbeelding en ook als zodanig herkennen. Een illusie ervaren we als de werkelijkheid of als een mogelijke werkelijkheid in de toekomst. We hebben illusies nodig als we niet goed weten hoe met de werkelijkheid om te gaan. Deze illusies zijn te vergelijken met het begrip gevoelstemperatuur: als het 0 graden Celsius is, maar het door een harde oostenwind aanvoelt als min 10, dan ervaren we de gevoelstemperatuur als de werkelijkheid. We kleden ons erop en kunnen dan niet geloven dat het niet eens vriest.

Het lijkt alsof wij op steeds meer terreinen de gevoelstemperatuur als de werkelijke temperatuur ervaren. Zo kunnen velen zich niet voorstellen dat ze besmet kunnen worden door familieleden, dorpsgenoten of geloofsgenoten. Ze houden niet genoeg afstand van elkaar en zien het gevaar niet. Ook denken velen dat het virus niet zo erg is. De gevoelstemperatuur vervangt de werkelijkheid.

We kunnen niet leven zonder illusies. Feiten lijken er steeds vaker niet toe te doen. Ons leven wordt voor een groot deel bepaald door reclame met fictieve emotionele boodschappen, sociale media met mensen die illusies tonen en het internet waarop nepnieuws welig tiert. De gevoelstemperatuur bepaalt het leven van veel mensen en niet de echte temperatuur. De feiten van het coronavirus zullen vroeg of laat aankloppen in ieders leven en leiden tot grote ‘desillusies’. Behoeften als winkelen, geloven, uitgaan, feesten en het onderhouden van sociale contacten botsen momenteel met de werkelijkheid van het virus waartegen we nog geen remedie hebben.

Wanneer je bijna de hele dag thuiszit, krijg je veel tijd om na te denken. Daardoor heb je ook veel te veel tijd om alle doemscenario’s te analyseren, tot je waarschijnlijk tot de conclusie komt dat we allemaal gedoemd zijn. Dat is natuurlijk helemaal niet zo, dus is het belangrijk om tegenargumenten te verzinnen die jouw gedachten kunnen weerleggen.

Ben je over het algemeen angstig en merk je dat je moeite hebt om rust in je hoofd te krijgen? Wat goed kan helpen is mindfulness of yoga. Een mindfulness-oefening van vijf minuten kan al helpen om even je hoofd stil te zetten. Dan vloeit die spanning in je lichaam in een paar minuten helemaal weg. Yoga kan je daarbij ook helpen, je kunt het zelfs combineren.

Heb je extreem veel last van paniekaanvallen en weet je niet hoe je hier het beste uit kunt komen? Weet dat je altijd ergens terecht kunt. Informeer bij je huisarts voor hulpverlening bij jou in de buurt. 

Maak een routine

Als het coronanieuws je zenuwachtig maakt, kan dat je behoorlijk uitputten. Volg niet continu het nieuws. Stress kan je immers erg moe maken. In deze tijden is het extra belangrijk om goed voor je lichaam te zorgen. Regelmatig bewegen is hierin erg belangrijk. Wist je dat beweging niet alleen je lichaam gezond houdt, maar ook je hoofd? Beweging zorgt voor een betere concentratie en mentale gezondheid. Hoe zorg je ervoor dat je voldoende beweegt in deze tijden? Daag jezelf uit! Bewegen kan op allerlei manieren. Denk aan: een wandeling, een thuis-workout of een online yoga-sessie. Zorg er wel voor dat je altijd 1,5 meter afstand houdt van anderen. Schoonmaken is ook een goeie work-out! Bewegen is niet alleen een manier om je een energieboost te geven, maar je maakt ook endorfine aan. Daardoor voel je je ook meteen een stuk blijer.

Eigenlijk is het allerbelangrijkste dat je gezond eet en blijft bewegen. Probeer iedere dag een keer of twee een ommetje te maken, maar houd daarbij natuurlijk afstand van andere mensen. Met maximaal 4 personen of 1 huishouden in groepsverband een stukje wandelen mag nog steeds. Het behouden we een gezonde leefstijl is belangrijk.

Symptomen coronavirus

De overheid heeft een heel duidelijk lijstje met symptomen over corona, hou je daaraan vast. Als je overmatig last krijgt, kan je altijd de huisarts bellen voor advies.

COVID-19 is een besmettelijke ziekte die wordt veroorzaakt door een nieuw coronavirus. De meeste mensen met COVID-19 hebben lichte tot matige symptomen en herstellen zonder speciale medische behandeling. Het virus dat COVID-19 veroorzaakt, wordt voornamelijk verspreid via vochtdruppeltjes die vrijkomen als een besmette persoon hoest, niest of uitademt. De druppels zijn te zwaar om in de lucht te blijven hangen en dalen snel neer op de grond of andere oppervlakken.
Je kunt besmet raken als je het virus inademt in de buurt van iemand met COVID-19 of als je een besmet oppervlak aanraakt en vervolgens uw ogen, neus of mond aanraakt.

Bronnen:
www.rijksoverheid.nl / www.loketgezondleven.nl / www.steunpuntcoronazorgen.nl / www.rivm.nl / www.gezondheidsnet.nl / www.vnog.nl / www.ggdnog.nl / adfstichting.nl / www.parool.nl / www.metronieuws.nl / www.linda.nl / www.rodi.nl / www.volkskrant.nl / nos.nl

Uniek Sporten

Sporten voor mensen met een beperking
Sporten en bewegen, dus ook wandelen, is niet alleen gezond, maar ook erg leuk om te doen! Het is goed voor je conditie, je wordt er fit en vrolijk van én tijdens het sporten kun je sociale contacten opdoen. Uniek Sporten vindt daarom dat sporten voor iedereen belangrijk is, een beperking hoeft daarbij geen belemmering te zijn.

Wat is Uniek Sporten?
Uniek Sporten is een landelijk initiatief en gesteund door o.a. Fonds Gehandicaptensport en NOC*NSF. Uniek Sporten helpt en inspireert je met alles over sporten en bewegen. Op de website komen vraag en aanbod van aangepast sporten bij elkaar. Op deze plek vindt zowel aanbieder, sportzoekende of ouder/begeleider, informatie rondom aangepast sporten. Kies op de website voor de gemeente Apeldoorn en eventueel je sport en zoek het aangepaste sportaanbod van de gemeente Apeldoorn.

Wij worden ondersteund en geadviseerd door de werkgroep ‘Sporten met een beperking Apeldoorn’ en een achttal ambassadeurs. In de werkgroep zijn verschillende professionele organisaties vertegenwoordigd die werken met mensen met uiteenlopende beperkingen. De ambassadeurs zijn mensen met verschillende beperkingen. Als ervaringsdeskundigen op verschillende manieren brengen zij het sporten met een beperking onder de aandacht. 

Sporten, ook met een handicap. Natuurlijk!
Het hebben van een handicap kan voor belemmeringen zorgen in het dagelijkse leven. Ook op het gebied van sport. Toch zijn er voldoende mogelijkheden om met een handicap aan sport te doen. Wil je weten wat de mogelijkheden zijn? En waar je kunt sporten? Wil je graag sportadvies of zit je met vragen over financiële ondersteuning, hulpmiddelen of het zoeken naar een sportmaatje? 

Meer informatie: www.unieksporten.nl