Wat is geocachen?

Geocaching, de alom bekende wereldwijde schattenzoektocht waar digitaal en de real world elkaar tegenkomen. Geocachen is een schatzoektocht op basis van GPS coördinaten. Via deze coördinaten en je GPS (of smartphone) kan je aan de slag gaan met geocachen. Naar wat je op zoek gaat tijdens het geocachen is steeds een raadsel, en dat is juist het leuke van deze mooie buitensport maar uiteraard krijg je wel wat hulp van enkele hints die in de geocache listing staan, zaken zoals de geocache grootte, de geocache attributen en sommige geocache beheerders kiezen ervoor om een hint mee te geven die in geocaching geheimschrift op de website staat.

Het doel van geocachen
Het doel van geocachen is simpel: iemand verstopt een schat, wat we ook wel (geo)cache noemen. Bij het zoeken naar een geocache bekijk je best altijd even wat de grootte van de geocache is, soms kan deze heel klein zijn. De cache moet uiteraard waterdicht zijn en het bevat steeds een logboek, waarin je jouw geocachenaam en de datum (en uur) van je vondst kan vermelden als bewijs dat je de geocache ook daadwerkelijk gevonden hebt. Lees verder…..

Tips voor ’t brein: voldoende bewegen

Veel onderzoek laat zien dat mensen die voldoende bewegen minder vaak dementie krijgen. Bewegen is verder een uitstekend middel om stress kwijt te raken en de lichamelijke en geestelijke gezondheid te verbeteren. Men vermoedt dat beweging de doorbloeding van de hersenen en de productie van nieuwe zenuwcelverbindingen stimuleert. Als u altijd al lichamelijk actief was, kunt u daar het beste mee doorgaan zolang dit voor u mogelijk is. Als dit moeite begint te kosten, kunt u eventueel overstappen op fysiek minder belastende activiteiten. Lees verder…..

Stap voor hap? Het nut van stappentellers

Een artikel van afgelopen december, maar toch leuk om te lezen.
Neem nog maar een kransje. En een stukje stol. Over een paar dagen ligt er een stappenteller of een sporthorloge onder de boom en dus ga je in het nieuwe jaar echt pieken met je conditie – hoopt journalist Hanneke Mijnster zelf tenminste. Want werkt het wel echt, zo’n ding om je pols? Lees verder…..

Alle ouderen naar buiten?

Naast dat ouderen aangeven dat zij graag in de natuur zijn, kan de natuur op allerlei vlakken prikkelen en heeft de natuur tal van positieve effecten. Zo zijn er veel lichamelijke voordelen; alleen al het kijken en zijn in de natuur zorgt voor een verlaagde hartslag en werkt stressverminderend, wat resulteert in minder stressgerelateerde ziekten. Het contact met de natuur zorgt daarnaast ook voor minder pijnervaring, minder eetproblemen, minder slaapproblemen en een verbeterde toiletgang. Wanneer wordt gekeken naar beweging komt naar voren dat slechts 14% van de bewoners van verzorgingstehuizen voldoende beweegt volgens de beweegnorm en rond de 75% van de bewoners zo weinig beweegt dat zij in de categorie inactief vallen. De natuur nodigt uit tot actief zijn en biedt een fysieke stimulans. Hierdoor verbetert de motoriek, het fysiek functioneren en neemt de kans op chronische ziekten af. Al met al is de (ervaren) gezondheid, het welzijn en de algehele quality of life beter bij ouderen die kunnen kijken naar, en (actief) kunnen zijn in het groen beter.

Boek ‘Alle ouderen naar buiten’
Dat ouderen zo weinig buiten komen is zorgwekkend en het is juist zo goed dat ouderen naar buiten gaan. Vandaar dat Jasper de Ruiter en Marieke Dijksman in samenwerking met IVN Natuureducatie het boek Alle ouderen naar buiten hebben geschreven. Dit boek laat zien dat je ook met weinig tijd en weinig voorbereiding al hele simpele buitenactiviteiten kunt uitvoeren. Vaak gaat het om hele kleine activiteiten die al hele grote positieve invloed heeft op ouderen, al is het maar om even de wind door de haren te voelen waaien, of de geur van de rozen op te snuiven, of om even een herinnering van vroeger op te halen. Het boek staat boordevol met buiten-activiteiten, tips voor heerlijke gerechten met fruit en groente uit eigen tuin, spelletjes en handige herkenningskaarten. Lees verder…..